Start > Blandat > Aptus frågor
uppdaterat 2020-06-28
Kvartersrådet diskuterade vid sitt möte den 15 juni olika frågor att ställa om det nya passersystemet Aptus, som SKB har sagt ska installeras i kvarteret. Vi kom fram till ett antal frågor som vi har skickat till SKB och fått skriftligt svar på inför ett kommande digitalt möte om Aptus.
Frågorna finns nedan och i denna PDF-fil.
Både frågorna och svaren finns i denna PDF-fil.
Vad är den konkreta anledningen till denna förändring? Varför vill SKB införa Aptus?
Vad vinner SKB:s förvaltning respektive hyresgästerna på denna förändring vilka är fördelarna?
Och vilka nackdelar har Aptus jämfört med portkod och nycklar, så att fördelar kan vägas mot nackdelar?
Hur motiveras kostnaden för Aptus?
Varför föreslås installation just nu?
Är det Aptus med skärm och brickor som föreslås?
Till vilka dörrar blir det bricka och till vilka nycklar?
Hur många brickor ges till varje lägenhet?
Kan extrabricka beställas? Till vilken kostnad?
Kan lägenhetsnyckeln fortsatt användas till porten?
Kan kod användas också?
Kan uppringning ske till både fasta telefoner (såväl konventionella som IP-telefoner) och mobiltelefoner? Fungerar det olika på något sätt?
Hur fungerar det för personer med enbart hemligt/hemliga telefonnummer?
Hur fungerar det om telefonen vidarekopplar till röstbrevlåda?
Är en viss lägenhet knuten till en eller flera telefonnummer? Hur många telefonnummer maximalt?
Om bara ett nummer tillåts, hur fungerar besök till andra i hushållet när den som har telefonen inte är anträffbar?
Kan påringning från Aptus besvaras bara i lägenheten eller inom vilket område?
Hur snabbt kan byte av nummer ske om det behövs?
Kan bud/leveranser lämnas om ingen är hemma?
Hur fungerar det för tidningsbud och reklamutdelare?
Hur fungerar det för blåljuspersonal? Har de kod?
Kommer de som hyr vindsförråd trots att de inte bor i huset att få brickor, eller kommer deras kontrakt att sägas upp?
Hur länge står porten öppen sedan man gett signal om öppning? Kan den tiden ändras?
Kan det vara olika öppningssätt och olika tider för portik respektive trappuppgång?
Kan vi välja mellan två uppringningar för dem som ska till 12, 16 A och 16 B eller att låta den inre porten stå öppen längre efter öppning av portiken?
Kommer varje boendes bricka att fungera till portikerna och till porten 16 B för att bastun, kvarterslokalen och motionsrummet (pingisrummet) ska kunna nås?
Vad gäller övriga portar?
Kommer varje kvartersrådsledamot att ha tillgång till samtliga portar med Aptus för att kunna sätta upp anslag, inspektera lokalerna med mera?
Anges namnen i Aptus som på brevlådorna med alla namn eller bara ett namn?
Kan namn för lägenhetsinnehavarare ersättas med annan uppgift (av integritetsskäl)?
Visas inga namn för uppringning mellan 22 och 06? Kan den tiden ändras?
Kan den som vill avstå från att ens telefonnummer används för uppringning eller att det sker enbart under viss tid på dygnet i stället för dygnet runt?
Vilka är erfarenheterna i andra fastigheter beträffande okynnesringande?
För vilket ändamål sker loggning? Vad loggas? Vilka möjligheter till inställning av loggning finns? Hur används uppgifterna? Hur länge sparas uppgifterna? Vilka har tillgång till dem? Vilka SKB-dokument respektive bestämmelser i olika lagar reglerar detta?
Vem kontaktar man för att spärra en bricka? Kan det ske utanför kontorstid?
Finns det backupbatteri för strömavbrott? Hur och hur ofta kontrolleras det att backupbatterierna är okej?
Vilka rutiner finns för andra tekniska fel?
Kan vi slippa stora, förfulande informationstavlor vid portarna, som i Tegelpråmen, så att SKB följer sina fastställda regler för att tillvarata kulturhistoriska värden?
I vilka etapper sker installationen?
Finns det någon uppdatering av hemsidans folder om passersystem som är sju år gammal? (Uppgifterna om fastigheter är föråldrade, och det är olika uppgifter i den och i foldern om Aptus beträffande kod för att öppna: * respektive 5.)