Start Motioner Korrigering av 2023 års hyres­höjningar samt publicering av gällande beskrivning av hyres­höjnings­fördelnings­modellen

Motion 15 år 2023 till SKB

 till styrelsens utlåtande

Korrigering av 2023 års hyres­höjningar samt publicering av gällande beskrivning av hyres­höjnings­fördelnings­modellen

Motionen i korthet

Årets hyres­höjningar är ovanligt kraftiga, i vissa fall närmare 5 procent. Samtidigt har ett par fastigheter fått noll i höjning. Det strider mot stämmobeslutet om högst 4 procents hyres­höjnings­skillnad mellan SKB:s fastigheter. Hyres­höjningarna behöver därför korrigeras och felaktigt inbetald hyra betalas tillbaka.

Det finns ingen fullständig beskrivning av hyres­höjnings­fördel­nings­modellen på hemsidan, trots att hyran är en viktig fråga för alla boende och även för köande, som eventuellt kommer att hyra senare. Gällande version av modellen bör finnas där.

(Se även Segelbåtens hemsida: https://skbsegelbaten.se/div/hyresh_2023.htm)

Diagrammet ovan visar årets hyres­höjningar jämfört med förra årets. De är mycket högre än vanligt i år. För vissa fastigheter är höjningen närmare 5 procent. Samtidigt har två fastigheter fått noll i hyres­höjning.

Hur går det ihop med stämmobeslutet om högst 4 procents skillnad mellan SKB:s fastigheter? Borde inte maximal höjning vara 4 procent? Höjningen är högre än 4 procent för 27 av 80 fastigheter – en tredje­del av alla fastigheter.

Från SKB säger man att det är en ”tolkningsfråga” om de två fastig­heterna med noll i hyres­höjning ska räknas med eller inte: ”Att någon enskild fastighet får 0 kr i höjning är inte att betrakta som hyres­höjning.” Men det står ”0” i spalten ”Höjning … (kr/kvm och år)” och ”0,00%” i spalten ”Höjning … (procent)” för de två fastigheterna i den PDF där höjningarna redovisas.

Om det är tveksamt hur ett beslut ska tillämpas är det första man ska göra att gå tillbaka till det dokument där förslaget presen­terades. Det är styrelsens förslag till stämman 2003 om ändring av riktlinjerna för hyres­sättningen. Där står det under rubriken ”Spärr mot höga hyres­höjnings­skillnader” (s. 21 i motions­häftet 2003):

”Spärren bör konstrueras så att den högsta tillåtna hyres­höjnings­skillnaden mellan olika fastigheter ett enskilt år begränsas till fyra procent­enheter. Det innebär i praktiken följande: Om t ex en av fastig­heterna inte får någon hyres­höjning alls, så kan ingen annan fastig­het få en större hyres­höjning än fyra procent.”

Kan det sägas tydligare? Varför har inte styrelsen tittat här?

Styrelsen brukar för övrigt säga att man vissa år höjer lite mer än nödvändigt för att kunna hålla en jämn hyres­utveckling över tid. I utlåtandet över motion 5 år 2021 sade styrelsen att man hade som målsättning ”att säkerställa SKBs långsiktiga välmående samt möjlig­göra en stabil hyres­utveckling med jämna och måttliga höjningar varje år, så att tillfälliga/bestående kostnads­toppar inte ger kraftiga hyres­ökningar enskilda år”. Det går inte ihop med de kraftigt ökade höjningarna i år.

Styrelsens tillämpning av förenings­stämmans beslut om maximal hyres­höjnings­skillnad på 4 procent är felaktig. Årets hyres­höj­ningar behöver korrigeras så att det beslutet följs.


Korrigeringen kan för övrigt inte göras på samma sätt som SKB har korrigerat höjningen för de tre fastigheter som enligt modellen egentligen skulle ha högre hyres­höjning än de har fått – man har bara kapat höjningen för dessa tre fastigheter.

Om man sänker hyres­höjningen till samma nivå för en tredjedel av alla fastigheter och låter den vara oförändrad för övriga, då rubbas förstås fördelningen enligt hyres­höj­nings­fördel­nings­modellens parametrar och poäng­sätt­ningen av dem för respektive fastighet.


Från SKB har man också hänvisat till en ”tillämpningsprincip” om att ”nypro­ducerade fastigheter ska vara fullt inflyttade senast 30 juni året före höjnings­året” för att få någon hyres­höjning. Men den principen ”finns inte nedtecknad”. Hur pass giltig är den då?

Inte heller själva modellen verkar vara ordentligt nedtecknad. När jag vill läsa gällande beskrivning av modellen får jag svaret att den är ”bäst beskriven” i utvärde­rings­rapporten från år 2021 ”komplet­terat med den övriga information som finns på webben: Lagar, stadgar och riktlinjer”, där det hänvisas till en artikel i Vi i SKB 2015. I de två dokumenten är för övrigt antalet parametrar olika: fem respektive fyra.

Ska gällande beskrivning av modellen finnas bara som en del av en utvärde­rings­rapport, publicerad sju år efter modellen, kombinerat med bland annat en ofullständig artikel i Vi i SKB, där beskriv­ningarna dessutom skiljer sig åt? Jag tycker inte det.

Gällande beskrivning av hyres­höjnings­fördelnings­modellen bör läggas till på SKB:s hemsida och uppdateras när den ändras.

Jag yrkar att föreningsstämman beslutar

1. att ge styrelsen i uppdrag att korrigera 2023 års hyres­höjningar så att stämmo­beslutet om maximal hyres­höjnings­skillnad mellan SKB:s fastigheter på 4 procent följs samt att återbetala det som har beta­lats för mycket i hyra, förslagsvis genom avdrag på kommande hyres­debiteringar, samt

2. att ge styrelsen i uppdrag att se till att senaste version av hyres­höjnings­fördelnings­modellen – inklusive eventuella tillämpnings­principer – finns publicerad på SKB:s hemsida, tillgänglig för alla medlemmar.

Lars Lingvall, fullmäktig Segelbåten

 till motionen

Hyresutskottets utlåtande över motion 14 och 15

Hyresutskottet anser att hyreshöjningsfördelningsmodellen fungerar bra. Det visade inte minst genomlysningen efter de första sju åren. Om fyra år är det dags för en utvärdering igen och då finns möjlighet till förändringar i upplägget, om så är motiverat.

Hyresutskottet emotser en tydligare förklaring av hyreshöjningsfördelningsmodellen presenterad på SKB:s hemsida. Det är viktigt att medlemmarna ges möjlighet att förstå hur modellen fungerar och vilka faktorer som påverkar.

Båda motionärerna har i sin hyresjämförelse missat att de två 0%-fastigheterna var undantagna från beräkningsunderlaget och därför inte skulle påverka slutresultatet.

I övrigt anser vi att stadgarnas intentioner har följts genom att hyreshöjningsfördelningsmodellen användes vid fastställande av 2023 års hyror.

Styrelsens utlåtande över motion 14 och 15

Hyreshöjningsfördelningsmodellen tillkom som resultatet av ett arbete utfört av en arbetsgrupp som tillsattes efter föreningsstämman 2013. Därmed kunde 2014 års föreningsstämma, vid behandling av motion 67, konstatera att en arbetsgrupp var bildad och stämman biföll motionärens förslag att styrelsen, i samråd med hyresutskottet, skulle utarbeta och presentera en modell för hyressättningen. Modellen presenterades vid 2014 års fullmäktigedag och har tillämpats från och med 2015 års hyreshöjning.

Ett av målen med modellen var att den, inom ramen för stadgar och hyresriktlinjer, skulle undanröja de inslag av godtycklighet och oförutsägbarhet som motionärer tidigare gett uttryck för. I yttrande över motion 2017/12 föreslog hyresutskottet att hyreshöjningsmodellen skulle utvärderas efter fem års tillämpning. En utvärdering har gjorts, om än först efter sju års tillämpning (försening på grund av coronapandemin).

Utvärderingsgruppen bestod av representanter för styrelsen, hyresutskottet och arbetet biträddes av tjänstemän. Resultatet utmynnade i en rapport (2021-09-08) som tydligt redovisar modellens mål och syfte, konstruktion, måluppfyllelse och utfall. Rapporten sammanfattas med att modellen fungerar väl och fyller sitt syfte. Slutsatsen delas av såväl styrelsen som hyresutskottet.

Frågan om differentiering av hyreshöjningar var föremål för flera motioner innan hyreshöjningsfördelningsmodellen infördes, bland annat kan nämnas motionerna 2013/53, 2013/54, 2014/67 och 2014/68. Efter modellens tillkomst har modellen ifrågasatts i bland annat motionerna/ förvaltningsärendena 2016/26, 2016/27, 2016/28, 2016/29, 2016/30, 2016/31, 2016/34, 2017/12, 2020/16, 2022/12, 2022/13 och 2022/14. Vid behandlingen av dessa ärenden vid aktuella föreningsstämmor har utgången varit att modellen även fortsättningsvis ska tillämpas.

De argument mot modellen som framförs i årets motioner är i huvudsak besvarade och behandlade genom tidigare motioner i samma fråga. Vidare finns kompletterande information och argument i utvärderingsrapporten, liksom det på SKBs webbplats finns uppgifter om poängvärdena för varje förvaltningsenhet, inklusive de parametrar som ingår i modellen och deras viktning.

En ny fråga som tas upp gäller tillämpningen av fyraprocentspärren mellan lägsta och högsta hyreshöjning ett enskilt år. Motionärerna jämför befintliga fastigheter med nyproduktion, som undantagits från hyreshöjning. Vid samråd om 2023 års hyreshöjning, mellan styrelsen och hyresutskottet, förelåg enighet kring frågan om att exkludera nyproducerade fastigheter. Som en konsekvens av det tillämpades hyresriktlinjernas fyraprocentspärr mellan lägsta och högsta hyreshöjning i befintligt bestånd, vilket styrelsen anser vara i enlighet med hyreshöjningsfördelningsmodellen.

Sammanfattningsvis:

Mot denna bakgrund finner styrelsen inte att det finns skäl att arrangera en fullmäktigedag med modellen som tema. Styrelsen har heller inte för avsikt att redovisa det arbetsmaterial som i sin tid utgjorde underlag för utformningen av modellen eller motiven för de parametrar som ingår i modellen.

Styrelsen finner att förslaget att tydligare redovisa modellen för hyreshöjningsfördelning och dess tillämpning på föreningens webbplats tillför ett mervärde för föreningens medlemmar.

Styrelsen föreslår föreningsstämman besluta

att bifalla andra att-satsen i motion 15,

att avslå motion 14 och första att-satsen i motion 15.

 till motionen

 


Se även sida om hyres­höj­ningarna 2023