Start Motioner > Riktlinjer för samråd
Motion 39 till SKB år 2008
till styrelsens utlåtande |
När 2003 års stämma beslutade om riktlinjer för hyressättning ingick det i förslaget att riktlinjerna skulle utvärderas efter fem år.
Riktlinjerna innebär bl.a. att hyran ska sättas efter hur medlemmarna i genomsnitt värderar en lägenhet jämfört med föreningens övriga lägenheter. Det är i praktiken omöjligt. Observera att det står en lägenhet inte en fastighet!
Med skrivningen om medlemsvärdering som motiv genomfördes en enkät 2004. Tillvägagångssättet och redovisningen har kritiserats. Och frågorna gällde inte enskilda lägenheter och inte ens kvarter, utan alla fastigheter i t.ex. Vasastaden buntades ihop som om alla värderades på samma sätt!
Resultatet av enkäten är enligt vad som hittills redovisats från styrelsen och hyresutskottet att lägenheter i innerstaden ska ha något högre hyror än lägenheter i ytterstaden. För den slutsatsen betalade SKB runt 300 000 kronor.
Hur har då riktlinjerna tillämpats? Det har vi hittills fått veta nästan inget om, trots att styrelsen och hyresutskottet skulle ha i uppgift att genomföra en regelbunden översyn av hyresstrukturen och trots att konkreta motiveringar till hyreshöjningarna efterlysts bl.a. i motioner år 2005 som styrelsen och hyresutskottet uttalat sig positivt om.
Det är därför synnerligen angeläget att utvärderingen av riktlinjerna omfattar en konkret redovisning av hur riktlinjerna har tillämpats under de år det har varit hyreshöjningar, dvs. hittills 2004, 2005, 2007 och 2008.
Det är till exempel underligt hur olika belopp hyreshöjningarna har fördelats med. År 2004 var det fyra olika belopp från 16 till 29 kr/kvm år, år 2005 tre belopp från 10 till 20, år 2007 bara två belopp, 5 och 21, och år 2008 tre belopp igen, från 9 till 19 kr/kvm år (se figur). Vad motiverar dessa olikheter?
Och varför står innerstadens fastigheter för ungefär 50 procent av det totala hyreshöjningsbeloppet åren 2004, 2005 och 2008 men hela 80 procent år 2007?
Mot bakgrund av SKB:s ideologi är det också angeläget att analysera sociala konsekvenser av starka hyreshöjningar, försäkra sig om att kötidens värde inte urholkas samt se på möjligheter att basera hyressättningen på objektiva faktorer och direkta kostnader för fastigheterna och föreningen.
Vi yrkar att stämman
1. ger styrelsen i uppdrag att se till att utvärderingen av 2003 års hyresriktlinjer innefattar en konkret redovisning för varje hyreshöjningsår av hur riktlinjerna har tolkats och tillämpats vid fördelningen av den totala hyreshöjningen på enskilda fastigheter respektive grupper av fastigheter,
2. ger styrelsen i uppdrag att se till att utvärderingen av 2003 års hyresriktlinjer innefattar analys och överväganden i fråga om sociala konsekvenser av starka hyreshöjningar, bibehållande av kötidens värde samt möjligheter att basera hyressättningen på objektiva faktorer och faktiska kostnader.
För kvartersrådet i kv. Segelbåten
Lars Lingvall
till motionen |
Se här.
Styrelsen föreslår fullmäktige besluta
att motionen skall anses besvarad.