Start > Blandat > Temperaturgivare – mejl

Temperaturgivare – mejl till och från SKB

 

Innehåll
Inledning
Första mejl till SKB, till den på driftavdelningen som hade skrivit meddelandet på Mina sidor men som visade sig vara på semester
Mejl till vikarierande förvaltare, som SKB hade vidarebefordrat vårt mejl till och som senare skickade det till driftchefen
Svar från driftchefen
Mejl till driftchefen med kopia till förvaltaren, som kommit tillbaka från semestern, samt den bakom meddelandet på Mina sidor

 

Kvartersrådet har den 27 juli uppmärksammat ett meddelande under Mina sidor på SKB:s hemsida om installation i samtliga lägenheter.

Kvartersrådet har inte informerats, och inga anslag finns i portarna trots att det är mindre än tre veckor kvar till installationen. Och installationen ska ske under semestermåndagen augusti, trots att meddelandet anger att det är viktigt alla lägenheter kan nås.

Kvartersrådet har mejlat Kjell Lundqvist, som skrivit under meddelandet, och ställt ett flertal frågor – se mejlet nedan. Men han är på semester och återkommer först den 12 augusti, en vecka före installationen. Vi har därför bett SKB att vidarebefordra mejlet till lämplig ansvarig.

 


Hej!

I lördags uppmärksammade jag, som är samman­kallande i Segelbåten, meddelandet om arbete med installation av temperaturgivare 19–23 augusti på Mina sidor på SKB:s hemsida.

(Ett meddelande som gällde Markpundet syntes dessförinnan som aktuellt meddelande på Mina sidor. Det är ju bara ett meddelande i taget som kan visas där – senaste meddelande. När det korrigerades, efter att jag hade felanmält, visades meddelandet om temperatur­givare.)

Har pratat lite med övriga i kvartersrådet om detta.

Som anledning till installationen anges att temperatur­givarna behövs för ett styrsystem som automatiskt kompenserar för dålig väderlek.

Vi undrar varför givare ska sättas upp i samtliga lägenheter. SKB kan ju inte reglera inomhus­tempera­turen individuellt för varje lägenhet. Varför räcker det inte med ett mindre antal givare i några utvalda lägenheter?

Vi undrar också varför givarna ska sättas upp utanför badrummet. Den platsen är ju inte representativ för tempera­turen i de rum i lägen­heten där man vistas, eftersom det blir temperatur­skift­ningar utanför badrummet när man duschar eller badar, och de temperatur­skift­ningarna gäller inte hur inomhus­temperaturen påverkas av väderleken.

Ska kompensationen gälla bara ”dålig väderlek”, som det står, inte exempelvis om det är soligt och extra varmt ute? Det finns väl andra givare/sensorer som gäller utomhus­temperatur? Varför räcker inte de? Kan de yttre sensorerna inte kompletteras för exempelvis vindhastighet? Varför krävs det komplettering genom sensorer inomhus?

Kan du beskriva hur det hela är tänkt att fungera?

Har liknande system installerats i andra kvarter?


Det står i meddelandet att det är viktigt att installa­törerna får tillträde till alla lägen­heter, eftersom det annars blir extra kostnader. Men installa­tionen är planerad till augusti, som är en semester­månad då många är bortresta. Varför är det så bråttom?

Installationen borde senareläggas, för att minska risken för ej tillgängliga lägenheter och därmed extra kostnader.

En ytterligare anledning till det är att SKB inte har informerat ordentligt. Det är ett omfatt­ande arbete som gäller samtliga lägen­heter. Men inga anslag finns i portarna trots att det är mindre än tre veckor kvar till installationen. Bostads­förvaltaren Morteza Emarestani eller någon annan på SKB har inte heller mejlat kvartersrådet om denna installation.

Meddelanden som läggs ut på Mina sidor når bara ett fåtal: dem som anmäler intresse till lägenhet, gör felanmälan digitalt, söker infor­mation som visas bara för medlemmar eller har något annat speciellt ärende.

När kommer anslag att sättas upp? Jag kommer separat att fråga Morteza Emarestani när han är tillbaka nästa vecka efter semestern.

Med vänliga hälsningar

Lars Lingvall
Sammankallande Segelbåten

 


I ett mejl den 2 augusti till vikarierande förvaltare My Bladström, som fått mejlet från oss, sammanfattades frågorna:

 


Vikarierande förvaltaren skickade frågan vidare till driftchefen, som svarade den 5 augusti:

Jag ska försöka svara på Dina frågor.

varför dessa temperaturgivare måste installeras i samtliga lägenheter,

Anledningen till att dessa ska installeras i varje lägenhet är att vi ska få en fulltäckande kontroll över temperaturer och fukt i samtliga lägenheter. Detta är något vi under de närmaste fem åren kommer låta göra i samtliga SKB:s lägenheter som idag inte har sådana.

hur det nya systemet ska fungera.

Huvudanledningen till installationen är att spara energi. Genom att få kontroll på alla temperaturer så kan vi på ett mer optimalt sätt styra värmen ut i huset och undvika övertemperaturer. En extra funktion är att vi kan se om det blir för hög luftfuktighet i någon lägenhet, p g a tex en vattenskada eller liknande.

varför de ska installeras i semestermånaden augusti, med risk för att folk inte är hemma, och

Vi behöver få dessa på plats i god tid innan värmesäsongen kommer så vi hinner trimma in systemet i god tid.

varför SKB har informerat så extremt dåligt – bara med notis under Mina sidor som få uppmärksammar och som dessutom under en tid varit blockerad av felaktigt publicerad notis.

Vi vill inte vara för tidiga med aviseringen då det finns en risk att hyresgästerna glömmer bort vad som står. En ordentlig avisering kommer att sättas upp i trapphusen denna vecka.

Vänliga hälsningar

Christer Lindoff
Driftchef

 


Vid kvartersrådets möte den 12 augusti diskuterades arbetet med installation av givare i samtliga lägenheter. Ett flertal frågor formulerades, och ett mejl skickades den 15 augusti till driftchefen Christer Lindoff med kopia till den ansvariga för Mina sidor-texten Kjell Lundqvist vid driftavdelningen samt förvaltaren Morteza Emarestani.

Hej igen

Kvartersrådet har diskuterat arbetet med installation av temperatur­givare vid vårt möte i måndags och återkommer med följande frågor.

Vi är medvetna om att mejlet är långt och detaljerat, men det beror på att SKB inte har informerat direkt till kvartersrådet och att informationen har varit knapphändig och till och med delvis motstridig.

Arbetet gäller installation i samtliga lägenheter. Det är ett omfattande arbete. Varför finns det inte med i den lista över (underhålls)­åtgärder som presente­rades av SKB i början av året? Är det något allvarligt som skett som föranleder denna hastiga installation, som inte förefaller vara så väl inplanerad?

Vi reagerar mot att SKB inte har informerat kvartersrådet i god tid om detta arbete, så att vi har kunnat fråga och se till att vara informerade, så att vi i vår tur haft möjlighet att ge svar till boende i kvarteret. Kvartersrådet är ju ”en kontaktlänk och informations­kanal mellan kvarteren och SKB”, som kvartersrådets funktion beskrivs på SKB:s webbsida Det är en god idé att engagera sig.

Föreningsutvecklaren Sofi Lahyani har också i mejl så sent som i juni sagt att kvartersråden är ”den viktiga länken mellan boende och oss tjänstemän på SKB. Det är av stor vikt att den information som ni får ges vidare till era grannar.” Men har vi inte fått någon information kan vi inte fullgöra den uppgiften.

Anslag kom upp i portarna den 5 augusti, men det var först i går – tre arbetsdagar innan installa­tionerna ska börja – som enskilda hyresgäster fick information i sin brevlåda. Och där står inget praktiskt om själva installa­tionen – inte ens att givaren ska placeras ovanför badrumsdörren (”ovan dörr utanför ert badrum”, som det står på anslaget och i texten på Mina sidor). Ska givaren installeras nära dörren eller nära taket, så att det behöver vara fritt utrymme för installation där? Behöver något göras innan installa­tören kommer? Inte ens storlek på givaren har meddelats.

På anslaget och på Mina sidor har det utlovats att entreprenören skulle ge ”mer detaljerad information om arbetena”, men den enda ytterligare uppgift vi har fått är att installationen tar ca 15 minuter.

Vi undrar fortfarande hur systemet ska fungera.

Kjell Lundqvist skriver om ett styrsystem som ska behålla värmen inomhus till exempel när fastigheten kyls ner genom vind, alltså öka värmen, medan du säger att anledningen är att spara energi och undvika övertemperaturer, alltså minska värmen. Det är motstridiga uppgifter.

Du skriver om att styra värmen ut i huset. Givare i samtliga lägenheter ger intryck av att temperaturen skulle kunna regleras individuellt i varje lägenhet – men finns verkligen den möjligheten? På vilket sätt kan värmen styras till olika delar (trappuppgångar eller annat) av fastigheten? Hur individuellt kan regleringen ske? Varför räcker det inte med färre givare?

Du skriver om ”kontroll över temperaturer och fukt” och senare om luftfuktighet. Är alltså ”temperatur­givaren” till för inte bara temperatur utan också luftfuktighet?

Vi undrar hur mätning ovanför badrumsdörren kan vara representativ för temperaturen (och luftfuktig­heten) i de rum i lägenheten där man vistas. Vad är anledningen till placeringen av givaren just där?

Vi förutsätter att systemet arbetar trådlöst. Kommer byte av batterier eller annat att krävas med jämna mellanrum?

Du skriver att detta system på sikt ska installeras i samtliga kvarter, som vi uppfattar det. Vilka kvarter har redan detta system?

Till sist ett par allmännare frågor: Vilka andra delar, förutom givarna i lägenheterna, ingår i systemet? Hur mycket är arbetet budgeterat till?

Med vänliga hälsningar
Lars Lingvall
Sammankallande i kvartersrådet