Start Motioner TTT

Motion år 2025 till SKB

Nej till digitala val av fullmäktige

Motionen i korthet

Förslaget om digitala val innebär en byråkratisering av valet av fullmäktige, med en massa extrajobb, och ett teknikberoende som innebär osäkerheter. Det finns inga konkreta svar på hur det ska fungera i praktiken, inga garan­tier. Att då skriva in i stadgarna att val av fullmäktige ska ske genom digitala val är oansvarigt och oförnuftigt.
Förslaget om digitala val innebär en byråkratisering av valet av fullmäktige, med en massa extrajobb, och ett teknikberoende som innebär osäkerheter. Det finns inga konkreta svar på hur det ska fungera i praktiken, inga garan­tier. Att då skriva in i stadgarna att val av fullmäktige ska ske genom digitala val är oansvarigt och oförnuftigt.

Fördelen med digitala val sägs vara att fler kan delta i valet. Men det blir personer som normalt inte deltar i möten och alltså är mindre engagerade. Och de kommer att ha sämre grund för att välja: bara text på någon skärm, kanske kompletterat med ett foto, jämfört med att kunna se kandidaterna, kunna bedöma vilket intryck de ger, kunna höra dem presentera sig, kunna ställa frågor till dem.

Digitala val innebär att fler som är mindre engagerade röstar på personer som de har sämre uppfattning om – jämfört med nuvarande val på möte, där mer engagerade röstar på personer som är närvarande och de kan bilda sig en god uppfattning om.

Digitala val blir kvantitet i stället för kvalitet. Förslaget bör avslås.

Styrelsens förslag om digitala val av fullmäktige kan verka demokratiskt, om man ser på det formella. Men hur ser det ut i verkligheten? Det är lite olika för boende och köande.

Hur det fungerar för boende

I ett kvarter finns det ingen lång kö av personer som vill bli fullmäktige och engagera sig på föreningsplanet. Det finns få kandidater, ibland kanske bara en. De kan finnas på plats på medlemsmötet och visa att de är engagerade. De kan säga några ord om sig själva och svara på frågor.

Men om förslaget om digitala val går igenom ska vi i kvarteret först gå runt och få ett antal personer att ställa upp, så att det blir en lista med kandi­dater, se till att varje kandidat skriver en presentation i tid och ordnar bild, skriva ner all text eller klippa ihop allt till ett dokument på något sätt, lägga till bilderna på något sätt, se till att dokumentet blir tillgängligt digitalt, tillsammans med information om hur man röstar, informera och svara på frågor om röstandet, pusha på så att folk röstar uppkopplat med bank-ID före medlemsmötet och sedan på mötet hjälpa de få (förhoppningsvis!) som inte kunnat rösta (förutsatt att det finns fungerande internet i lokalen) och sedan låta någon från kvartersrådet avsluta röstningen (också digitalt) och presentera resultatet.

Hur kan man ha koll på alla led i den digitala valproceduren? Hur gör man om det plötsligt blir fel, om tekniken krånglar? Måste det bli nytt möte då? Måste kanske valet göras om? Det handlar om val av en enda fullmäktige­ledamot med suppleant för samtliga kvarter utom åtta, som väljer två plus två.

Det blir en byråkratisering och ett teknikberoende som skapar osäkerheter. Det blir utbildning och extrajobb för ett antal personer i kvarteret.

Varför ska vi välja digitalt?

Eftersom ett digitalt val innebär så mycket möda och resurser i form av arbete och teknik – och därmed pengar – behöver man fråga sig vad vi vinner på att välja digitalt.

Fler kan rösta, är det svar man får, och det sägs vara mer demokratiskt. Ja, med digitalt val kanske fler röstar. Men då blir det också fler som inte brukar vara med på mötena och som är mindre engagerade. Och då ska de välja efter att på en skärm ha läst en personbeskrivning som de inte vet hur bra den stämmer och kanske ha sett något foto. De kan inte ställa några frågor, inte höra personens röst, inte se vilket intryck personen ger. Och hur mycket engagemang kommer de att lägga ner på att välja den kandidat som de tror är bäst?

Digitala val blir kvantitet i stället för kvalitet. Är det värt allt extraarbete?

Mycket extraarbete

Vill vi i kvarteren lägga ner en massa arbete tid på detta – när vi har så mycket annat vardagligt i kvarteren att ta hand om och när vi skulle kunna fortsätta välja fullmäktige på samma sätt som vi har gjort så länge?

Att det är mycket som behöver göras om vi ska välja digitalt visade också projektgruppen på två av dialogforumen – se bilaga nedan.

Hur det fungerar för köande

I kvarteren ska bara en fullmäktig väljas, förutom i åtta kvarter, som väljer två fullmäktige och två suppleanter. För de köande är situationen annor­lunda. Där kan man ses bara ett fåtal gånger per år.

Hur många av de drygt 55 000 köande över 18 år kommer då till det viktiga ordinarie medlemsmötet? Så få att mötet kan hållas i SKB:s lokaler! Så få verkar vara engagerade.

Digital röstning innebär förstås att fler kan rösta. Men hur ska de kunna bedöma kandidaterna bara genom att ha läst en personbeskrivning och sett en bild? Kommer de flesta att lita på den rekommendation som köanderådet har kommit med? Vad blir det för demokrati då, om många röstar som några få har rekommenderat?

Tidigare brukade valet på de köandes medlemsmöte gå till så att de flesta ställde upp till omval, så att det bara var några få som skulle väljas varje år. Men med digitalt val måste väl alla väljas – och det är ungefär 50. Hur kommer det att fungera när man ska välja 50 personer ur en listas på kanske 60 eller 70? Hur många kommer att orka läsa igenom så många personbeskrivningar och sedan välja dem som verkar bäst?

Blir det bra demokrati på det här sättet, eller är det faktiskt bättre demokrati att låta färre men mer engagerade rösta på ett möte där kandidaterna kan finnas på plats – att fortsätta som hittills?

Förslag till stämman

Man kan tänka olika när det gäller boende respektive köande, och de köande själva bör ha bättre uppfattning om hur det fungerar för dem än en boende. Därför är förslaget nedan uppdelat i två yrkanden: ett som gäller boende och ett som gäller köande – så att var och en kan rösta enligt sin uppfattning.

Vår sammanfattning är att digitalt val inte ger några fördelar som motiverar det arbete, de osäkerheter och de kostnader som det innebär utan att det tvärtom kan bli sämre demokrati.

Vi yrkar att föreningsstämman beslutar

1. att avslå förslaget att införa digitala val av fullmäktige för boende,

2. att avslå förslaget att införa digitala val av fullmäktige för köande.

Lars Lingvall, medlnr ####, Segelbåten, fullmäktig och sammankallande
Cecilia Rydell, medlnr ######, Segelbåten, kvartersrådsledamot
Hans Olofsson, medlnr ####, Segelbåten, kvartersrådsledamot
Karin Borg, medlnr #####, Segelbåten, kvartersrådsledamot
Katarina Oscarsson, medlnr #####, Segelbåten, kvartersrådsledamot
Kjell Nilsson, medlnr ######, Segelbåten, kvartersrådsledamot
Ulf Tapper, medlnr #####, Segelbåten, kvartersrådsledamot
Victor Tinnerstedt, medlnr #####, Segelbåten, kvartersrådsledamot
Agneta Elers Jarleman, medlnr ######, Segelbåten, bomedlem
Agnetha Sandström, medlnr ####, Segelbåten, hyresmedlem
Annika Andersson, medlnr ####, Segelbåten, hyresmedlem
Bobo Tennmark, medlnr ###, Segelbåten, hyresmedlem
Claes-Eric Nilsson, medlnr #####, Segelbåten, hyresmedlem
Eva Karlberg, medlnr ####, Segelbåten, hyresmedlem
Eva Kopp, medlnr #####, Segelbåten, hyresmedlem
Gun Mattsson, medlnr ####, Segelbåten, hyresmedlem
Helena Jonsson, medlnr ####, Segelbåten, hyresmedlem
Ivo Parik, medlnr ######, Segelbåten, hyresmedlem
Karin Rågsjö, medlnr ####, Segelbåten, hyresmedlem
Katarina Lindroth, medlnr ####, Segelbåten, hyresmedlem
Kenneth Möller, medlnr ####, Segelbåten, hyresmedlem
Lukas Moderato, medlnr ######, Segelbåten, hyresmedlem
Maria Himre, medlnr #####, Segelbåten, hyresmedlem
Marina Thunberg, medlnr ######, Segelbåten, hyresmedlem
Mikael Aivio, medlnr #####, Segelbåten, hyresmedlem
Sören Danielsson, medlnr #####, Segelbåten, hyresmedlem
Åsa Snöljung, medlnr #####, Segelbåten, hyresmedlem
Gunnar Lundkvist, medlnr ####, Ässjan, fullmäktig och sammankallande
Ellinor Elm, medlnr ####, Ässjan, fullmäktigesuppleant
Jonny Rundberg, medlnr ####, Ässjan, kvartersrådsledamot
Peter Printz, medlnr ####, Ässjan, kvartersrådsledamot
Elisabeth Grusell, medlnr #####, Ässjan, kvartersrådsledamot
Per Kraft, medlnr ####, Ässjan, kvartersrådsledamot
Kristina Hanström, medlnr #####, Fyrfamiljsvillorna, fullmäktig
Magnus Thelin , medlnr #####, Gröndal, fullmäktig
Robert Kärn, medlnr #####, Idö-Våldö, fullmäktig
Sinikka Gedda, medlnr ####, Ryssjan, fullmäktig
Stella D Ailly, medlnr #####, Sigbardiorden, fullmäktig

Bilaga 1. Text från projektgruppen vid dialogforum

Medlemmar loggar in på en särskild webbplats (via SKB.org).
Nominerar sig själv eller annan person

(om sig själv:)
Bekräfta att man är införstådd att uppdrag kräver engagemang, närvaro på plats osv.
Fylla i information om vad den hoppas kunna bidra med och andra uppgifter som kan utgöra en kandidatpresentation.
Etc.

(om annan person:)
Ange att personen är tillfrågad och villig att kandidera.
Fylla i information som gör att den nominerade går att identifier.
Etc.

Kvartersråd/köanderåd bereder val

1. Går igenom de nominerade och kontrollerar att ingen obehörig nominerats och att de som nominerats bekräftat (i systemet) att de är intresserade.
2. Vid behov kontaktar man de nominerade för ytterligare information.
3. För in nomineringar som inkommit på annat. Sätt.
4. Kontaktar personer som inte nominerats men som man tror kan vara lämpliga.
5. Fastställer kandidatlista när nomineringsprocessen är avslutad.

Röstning före medlemsmötet

1. Medlem loggar in på särskild webbplats (via skb.org).
2. Kandidaterna presenteras med namn och annan information, boendeform, bild etc.
3. Kvartersrådet/boenderådets förslag kan vara förmarkerat.
4. Medlemmen röstar på kandidater.
5. När man bekräftar valet är det låst och ingen ändring kan ske.

Hur många får man/måste man rösta på?
Hur skilja på ordinarie eller suppleant?
Mm

På medlemsmötet

1. Möjlighet att rösta med utrustning i lokalen för de som ännu inte gjort det innan mötet börjar.
2. Alternativ möjlighet att identifiera sig (om BankID saknas)
3. Ordförande öppnar mötet och frågar om det finns någon som ännu inte har röstat.
4. Mötet beslutar att anse röstningen avslutat[!]. Omröstningen låses och ingen kan längre rösta.
5. Härefter följer punkter enligt dagordningen.
6. Viktig punkten val redovisar valansvarig/ordförande utfallet av valet, antalet som röstat och vilka som är valda.
7. Mötet beslutar att godkänna rapporten och foga den till protokollet.
8. Direkt efter avslutad omröstning blir resultatet tillgängligt på webbplatsen.

Internetansluten utrustning för röstning på plats behöver finnas.

Bilaga 2. Text från projektgruppen vid ytterligare dialogforum

Kvarters- och köanderådens roll vid digitala val

Ett utkast till nominerings- och valprocess

1. Någon/några från råden deltar på en kortare utbildning.
2. SKB förbereder röstlängd i nominerings- och valverktyget.
3. SKB informerar att val ska genomföras, Råden får gärna sprida i sina kanaler att medlemmarna kan nominera sig till fullmäktige uppdrag.
4. Råden ska granska inkomna nomineringar och kan ge ett förslag till beslut.
5. SKB ser till att det finns utrustning på plats i möteslokalen till medlemsmötet.
6. Två personer behöver närvara för att hjälpa individer utan Bankid att rösta på plats.
7. Den person rådet har utsett stänger omröstningen på plats på medlemsmötet.
8. den utsedde i rådet läser av och redovisar valresultatet som ska protokollföras.