Start Motioner Bestämmelser om uteslutning inklusive möjlighet att överklaga uteslutning (§ 9 i stadgarna)

Motion 6 år 2023 till SKB

 till styrelsens utlåtande

Bestämmelser om uteslutning inklusive möjlighet att överklaga uteslutning (§ 9 i stadgarna)

Motionen i korthet

Styrelsens förslag på tillägg av ”grovt” kan förklaras av att det numera står så i lagen om ekono­miska före­ningar, som SKB ska följa. Men i stället bör en hänvis­ning till lagen läggas till. En del av uppräk­ningen av anled­ningar i stadgarna behöver strykas för att stå i överens­stäm­melse med den ändrade lagtexten.

En medlem som har blivit utesluten av andra skäl än ekonomiska bör ges möjlighet att överklaga, så att frågan kan prövas av förenings­stämman. Det behövs för att garantera rätts­säker­heten, inte minst sedan styrelsen fick rätt att utesluta medlemmar inte bara på grund av ekono­miska försum­melser.

Tillägget av ”grovt”

I paragrafen om uteslutning står det: ”Om en medlem bryter mot stadgarna, … och dessutom inte rättar sig efter erhållen skriftlig varning från styrelsen, kan medlemmen uteslutas ur föreningen.”

Styrelsen föreslår att ordet ”grovt” ska läggas till, så att meningen börjar: ”Om en medlem grovt …” Ändringen har inte presenterats tidigare, och nu ges inte minsta förklaring. Varför föreslås detta tillägg? Vad innebär ”grovt”?

Jag funderade mycket, tills jag såg att ordet ”grovt” numera används i lagen om ekonomiska föreningar, som SKB ska följa. Där står det i 4 kap. 8 §: ”En medlem får uteslutas om han eller hon 1. grovt har åsidosatt sina skyl­dig­heter mot föreningen, …”

Tidigare stod det: ”En medlem får uteslutas ur föreningen på sådan grund som anges i stadgarna.” Det är förklaringen till uppräk­ningen av anled­ningar i stadgarna. Förut krävdes en sådan upp­räk­ning. Nu kan delar av uppräk­ningen ifråga­sättas.

Enligt lagen måste en medlem grovt åsidosätta ”sina skyldig­heter mot föreningen” för att kunna uteslutas. Stadgarnas formule­ringar om medlem som ”skadar föreningen, motverkar dess intressen” är alltför vida och innebär inte nödvändigtvis att medlemmen åsido­sätter några skyldig­heter. De står därmed inte i överens­stämmelse med lagtexten och behöver strykas.

Texten om uteslutning bör ändras så att man först hänvisar till bestäm­melsen i lagen om ekonomiska föreningar. Därmed behövs inget tillägg av ”grovt” och inte heller någon uppräkning. Uppräk­ningen kan dock behållas om man stryker ett par anled­ningar som inte står i överens­stämmelse med lagtexten.

Möjlighet att överklaga uteslutning

År 2010 fick styrelsen rätt att besluta om uteslutning oavsett orsak. Tidigare fick man utesluta medlemmar bara på grund av ekonomiska försummelser. Det var en stor utvidgning av styrelsens beslutande­rätt.

Att berövas sitt medlemskap är en genom­gripande åtgärd som innebär att man förlorar sin turordning och därmed möjligheten till en lägenhet inom SKB, kanske efter långt medlemskap. Det är därför angeläget att en uteslutning är noga övervägd och inte kan ifråga­sättas. Men efter stadge­änd­ringen år 2010 går det inte att kontrollera.

En medlem bör kunna överklaga och begära att uteslutningen prövas av stämman – åtminstone om uteslut­ningen beror på annat än ekonomiska försum­melser. Bara med en sådan möjlighet kan en uteslut­ning bli rätts­säker, särskilt med tanke på styrelsens utvidgade beslutande­rätt.

Styrelsen har tidigare hänvisat till att medlemmen kan få sin sak prövad i allmän domstol. Men det kräver att medlemmen har omfattande kompetens och kan satsa mycket pengar på en pröv­ning med osäker utgång. Att bara ha den möjlig­heten är ovärdigt en koope­ra­tiv medlems­före­ning som SKB.

Att föreningsstämman beslutar om uteslutning är för övrigt huvud­regeln i lagen om ekon­omiska före­ningar.

En möjlighet att överklaga ett styrelsebeslut om uteslutning av andra anledningar än ekono­miska bör läggas till i stadgarna för att garantera rätts­säker­heten.

För övrigt bör beslut om varning och uteslut­ning skickas i rekom­menderat brev, särskilt mot bakgrund av för­sämrad post­service.

­­

Jag yrkar att föreningsstämman beslutar

1. att ändra befintliga tre stycken i § 9 enligt nedan



samt

2. att som ett fjärde stycke i § 9 lägga till:

Lars Lingvall, fullmäktig Segelbåten

 till motionen

Utdrag ur styrelsens utlåtande över motionerna 3–10

Samtliga motioner 3–10 avser stadgeändring och flertalet förslag är beaktade i styrelsens förslag varför ett gemensamt motionssvar för motionerna 3–10 har upprättats.

– – –

Motion 6

Motionären anser att stadgarnas bestämmelser inte längre överensstämmer med bestämmelserna enligt 4 kap. 8 § lagen (2018:672) om ekonomiska föreningar. Styrelsen anser, utifrån de förarbetsuttalanden som finns som skäl för gällande lagtext, att gällande stadgetext inte strider mot gällande lag. Samtidigt ser styrelsen ett värde i att markera den koppling som numera finns mellan frågan om uteslutning och lagstiftningen. Detta kan ske genom hänvisning till lagstiftningen samt viss precisering inom de ramar som lagen ger. Förslag till stadgebestämmelser i § 9 följer motionärens förslag i denna del, med tillägg att beslut om skriftlig varning och uteslutning ska tillställas medlemmen på dennes folkbokföringsadress i första hand och i förekommande fall även till den särskilda adress som medlemmen har anmält till föreningen.

När det gäller motionärens förslag om att varningsbrev och beslut om uteslutning ska skickas i rekommenderat brev är det styrelsens uppfattning att detta inte leder till ökad rättssäkerhet.

Däremot leder det till kraftigt ökad administration. Föreningen skickar årligen 1 000–1 000 skriftliga varningsbrev och 400–500 uteslutningsbrev. Merkostnaden för att skicka dessa 1 400–1 700 försändelserna med rekommenderat brev, i stället för vanlig post, uppgår till 93 000–113 000 kronor årligen i ökad portokostnad. Därtill kommer arbetstid med cirka 280–340 timmar, vilket motsvarar cirka 1/5-dels heltidstjänst, i merarbete för detta. (Varje rekommenderad försändelse bedöms ta cirka tio minuter i anspråk för registrering av försändelsen, utskrift och applicering av särskild etikett etc.)

I sammanhanget vill styrelsen upplysa att varnings- och uteslutningsbrev sänds till medlemmens aviadress (särskild adress), folkbokföringsadress samt med e-post till de medlemmar som registrerat en e-postadress hos SKB. Utöver dessa försändelser sänds också en sedvanlig betalningspåminnelse före varningsbrevet när försummelsen avser utebliven betalning av årsavgift.

Styrelsen anser vidare att det tillägg som motionären föreslår gällande utesluten medlems rätt att få uteslutningen prövad av föreningsstämman inte är ett lämpligt förfarande. En sådan prövning skulle leda till att en enskild medlems privata angelägenheter ska redovisas i stämmohandlingar, diskuteras på föreningsstämma och protokollföras i ett protokoll tillgängligt på föreningens webbplats. Av denna anledning bör frågan om uteslutning av en medlem även fortsättningsvis behandlas av styrelsen.

– – –

Styrelsen föreslår föreningsstämman besluta

att anse
– – –
   2. första stycket i första att-satsen i motion 6,
besvarade.

att avslå
– – –
   10. tredje stycket i första att-satsen och andra att-satsen i motion 6,
– – –.

 


 

Beträffande nuvarande stadgars första stycke i § 9 har styrelsen sagt ja till de två ersättande stycken som föreslagits i motionen, endast med tillägg av ordet ”skriftligt”, och använt texten i sitt reviderade stadgeförslag.

Det nya fjärde stycket – om möjlighet för medlem at begära prövning av uteslutning – avvisar styrelsen helt.

 


 

 till motionen