Start Motioner > Hyrorna och SKB:s sociala ansvar
Motion 43 till SKB år 2015
till styrelsens utlåtande |
På SKB:s hemsida kan man läsa: SKB bildades 1916 som en reaktion mot de usla bostadsförhållandena som rådde i Stockholm i början av seklet.
Ja, det fanns ett socialt ansvarstagande när SKB bildades. Man skulle bygga sunda och billiga bostäder. Men hur är det nu?
I flera år har SKB höjt hyran mest för fastigheterna med lägst hyror och mest för fastigheterna i innerstaden.
Den nya modellen för hyreshöjningar innebär att den utvecklingen kommer att accelerera. Hyreshöjningarna baseras nämligen till 40 % på kötiden (längst till innerstaden), till 30 % på fastighetens geografiska attraktivitet (högst i innerstaden) och till 25 % på hyresnivån (låg i framför allt äldre fastigheter i innerstaden) summa 95 %. Till endast 5 % baseras höjningarna på standard (låg i många äldre fastigheter i innerstaden).
Hyrorna i framför allt äldre fastigheter i innerstaden kommer alltså att bli högre och högre trots att driftskostnaderna för fastigheterna inte motiverar detta.
På 7 år kan höjningen bli 32 % om den varje år är maximalt tillåtna 4 %. Om minsta höjning i fastighetsbeståndet är 1 % får höjningen vara 5 %, och då kan hyran öka 41 % på 7 år.
Många äldre med låga pensioner, som kanske bott länge i sin lägenhet i innerstaden, kommer inte att ha råd att bo kvar.
Det är inte att ta socialt ansvar. Och det är inte empati, som enligt senaste årsredovisning (sidan 3) är en av SKB:s fyra värdegrunder.
Kötidens betydelse minskar och plånbokens betydelse ökar. Inte bara de ökade hyrorna utan också de höga insatserna i nyproduktionen bidrar till det.
Många köande som hade hoppats att så småningom kunna flytta till en äldre lägenhet i innerstaden kommer inte att kunna göra det.
Att fortsätta höja hyrorna på detta sätt är inte acceptabelt. SKB bör ta socialt ansvar. Modellen för fördelningen av hyreshöjningar måste revideras.
Jag yrkar att föreningsstämman beslutar
att uppdra åt styrelsen att revidera modellen för fördelning av hyreshöjningar med hänsyn till det sociala ansvar som SKB bör ta samt framlägga förslag om en reviderad modell för beslut på nästa föreningsstämma.
Lars Lingvall
fullmäktig Segelbåten
Styrelsen svarar för föreningens organisation och förvaltningen av föreningens angelägenheter, detta inkluderar bland annat ekonomi och beslut om hyresändring. Inför en hyresändring genomförs ett samråd med hyresutskottet, detta har under en lång följd av år slutat i enighet. SKBs gällande riktlinjer för hyressättning beslutades av 2009 års föreningsstämma och gäller alltjämt. Riktlinjerna framgår av föreningens stadgar och finns bl.a. på föreningens hemsida. De fördelningar av hyreshöjningar som gjort mellan olika fastigheter har sin grund i riktlinjernas text att under det årliga hyressamrådet görs en bedömning av hur förvaltningsenheter och lägenheter skall hyressättas i förhållande till varandra. Vid en sådan fördelning görs alltså en bedömning av hyresstrukturen i hela fastighetsbeståndet, d.v.s. en jämförelse om rimligheten i hyresskillnader mellan olika fastigheter. Detta är helt i enlighet med riktlinjerna. Fördelningar av hyreshöjningar har gjorts under en lång tid inte bara hos SKB utan görs hos alla bostadsföretag.
Svårigheten att fördela hyreshöjningen mellan olika fastigheter är uppenbar och en grannlaga uppgift. Någon exakt vetenskap kan det aldrig bli frågan om utan det gäller att göra fördelningen så att den känns någorlunda rättvis och saklig. En total kunskap om varje fastighet och lägenhets olika faktorer kan aldrig erhållas. Många olika avväganden måste göras. Hyrorna i SKBs olika fastigheter skiljer sig av naturliga skäl väldigt mycket åt. Styrelsen och hyresutskottet har gjort dessa fördelningar med stöd av riktlinjerna och där fastigheter i attraktiva lägen och låga hyror har bedömts tåla en högre hyreshöjning än andra. De hyresfördelningar som gjort har mötts av kritik från vissa innerstadsfastigheter som fått högre hyreshöjningar. Samtidigt ska man komma ihåg att dessa fastigheter har en lägre total hyra än de flesta övriga fastigheterna i SKBs bostadsbestånd.
Inför hyressamrådet 2014 (om hyrorna 2015) har styrelsen och hyresutskottet gemensamt tagit fram en modell för att enklare kunna göra denna hyresfördelning. Modellen har presenterats under fullmäktigedagen och på föreningens hemsida liksom i tidningen Vi i SKB och upprepas därför inte här. Intresserades uppmanas istället att ta del av den på ovannämnda forum.
Modellen tycks av de flesta hyresmedlemmarna uppfattas som rimlig och väl fungerande. Vad gäller SKBs riktlinjer för hyressättning så gäller de fortfarande. I enlighet med vad som sagts tidigare kommer riktlinjerna att utvärderas under 2015. En arbetsgrupp har tillsatts för detta ändamål. Arbetet har påbörjats och kommer när utvärderingen är klar att redovisas för medlemmarna, med eventuella förslag till justeringar. Med anledning av det bör denna utvärdering avvaktas innan några beslut om förändringar tas.
Styrelsen föreslår föreningsstämman besluta
att anse motion 39 besvarad.
att avslå motionerna 40, 42 och 43.
att anse första att-satsen besvarad i motion 41.
att avslå andra och tredje att-satsen i motion 41.
Dessa motioner behandlar den nya modellen för fördelning av hyreshöjningar. Hyresutskottet antar att dessa motioner lämnades in innan modellen presenterades på SKB:s hemsida. De frågor som tas upp i motionerna anser vi nu är besvarade i tillgänglig information på hemsidan.
Vi vill poängtera att ett enigt Hyresutskott står bakom hyreshöjningsfördelningsmodellen.