Start Motioner > Modifierade yrkanden vid stämman
Motion 17 till SKB år 2007
till styrelsens utlåtande |
I § 24 i stadgarna står det Vid ordinarie föreningsstämma skall följande ärenden förekomma, och sedan följer en uppräkning. Sista punkten är: 21. övriga ärenden som upptagits i kallelsen till föreningsstämman eller som enligt 7 kap 9 § lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar kan företas till avgörande.
Här finns en logisk kullerbytta: man kan inte föreskriva att ospecificerade ärenden ska förekomma. Det som ska förekomma måste specificeras, som man gör i övriga punkter.
Det som står är egentligen: Det ska förekomma övriga ärenden. Men något sådant krav finns självfallet inte. Däremot får det förekomma övriga ärenden. Den aktuella uppräkningen gäller dock inte vilka ärenden som får förekomma utan vilka som ska förekomma.
Hänvisningen till lagen om ekonomiska föreningar förefaller avse något ärende som omedelbart föranleds av ett annat ärende som skall avgöras men där något formellt fel har begåtts, till exempel att ärendet inte tagits upp i kallelsen. Inte heller sådana ärenden ska förekomma.
Vilka ärenden som får förekomma framgår av lagar och SKB:s stadgar i övrigt. Uppräkningen i § 24 avser vilka ärenden som ska förekomma. Eftersom det som står i punkt 21 inte gäller vad som ska förekomma bör punkten strykas.
En punkt som faktiskt saknas och bör läggas till är: behandling av förslag från styrelsen. Det innebär inte att det varje år måste finnas något sådant förslag lika lite som det varje år måste förekomma motioner utan bara att punkten ska behandlas. Om det finns förslag är det angeläget att det finns en särskild punkt för att behandla dem. Punkten bör placeras före punkten behandling av motioner, eftersom styrelsens förslag måste anses viktigare.
Sedan 2004 har punkten godkännande av dagordning funnits med på dagordningen. Eftersom den saknas i stadgarna bör den läggas till.
Ordningen mellan ärendena
Vid årsmöten, stämmor och kongresser de ordinarie, vanligen årliga möten som avhålls i olika organ finns en naturlig ordning för behandling av olika slags ärenden.
Man börjar med att titta bakåt: man granskar verksamheten och de som varit ansvariga och avslutar förhoppningsvis med att bevilja dem ansvarsfrihet. Man fortsätter med att titta framåt: man behandlar förslag från styrelse och medlemmar som avser hur verksamheten ska bedrivas och fastställer ofta en budget. Man avslutar med att välja de personer som ska arbeta på olika poster, som då känner till vilka förutsättningar som de ska arbeta under.
Den ordningen har också fördelen att många personer som väljs har fått en naturlig presentation genom att de yttrat sig under tidigare punkter man vet vem man väljer.
Inom SKB har denna ordning inte tillämpats, utan valet av personer har skett före behandlingen av förslag från styrelsen och motioner från medlemmarna, i den ordning som stadgarna räknar upp ärendena. Även om den ordningen kan ändras vid stämman bör ordningen i stadgarna vara den som normalt praktiseras. Den bör därför ändras.
Därmed föreslår jag att stämman beslutar
att ändra § 24 i stadgarna genom att lägga till punkten godkännande av dagordning efter punkt 3,
att ändra § 24 i stadgarna genom att lägga till punkten behandling av förslag från styrelsen före punkt 14,
att ändra § 24 i stadgarna genom att stryka punkt 21, övriga ärenden som upptagits i kallelsen till föreningsstämman eller som enligt 7 kap 9 § lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar kan företas till avgörande samt
att numrera om punkterna i enlighet med ändringarna.
Lars Lingvall
fullmäktig, Segelbåten
till motionen |
Motionären har ett antal förslag till ändringar i § 24 i stadgarna, som avser ärenden vid stämman liksom ordningen mellan dem. Styrelsen kan delvis instämma i synpunkterna. Vad gäller att lägga till punkten godkännande av dagordning kan det vara rimligt. Att lägga till punkten behandling av förslag från styrelsen kan inte anses vara nödvändigt. Den får anses ingå i dagens punkt 21 övriga ärenden som upptagits i kallelsen till föreningsstämman eller som enligt 7 kap 9 § (1987:667) om ekonomiska föreningar kan företas till avgörande som enligt styrelsens uppfattning bör finnas kvar. Motionärens förslag enligt första och fjärde attsatserna finns med i styrelsens förslag till revidering av SKBs stadgar som föreligger vid årets föreningsstämma.
Styrelsen föreslår föreningsstämman
att bifalla första och fjärde attsatserna samt
att avslå andra och tredje attsatserna.
Vid stämman yrkade Lars Lingvall också
att § 24 i stadgarna ändras genom att punkterna 1418 flyttas efter punkt 20 samt
beträffande övriga ärenden m.m.
i första hand bifall till tredje att-satsen i motionen (att stryka punkt 21) och
i andra hand att § 24 i stadgarna ändras genom att punkt 21, övriga ärenden som upptagits i kallelsen till föreningsstämman eller som enligt 7 kap 9 § lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar kan företas till avgörande, ersätts med följande nya stycke: Ärenden som enligt 7 kap 9 § lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar kan företas till avgörande får tas upp.
Stämman beslöt i enlighet med styrelsens utlåtande
att bifalla första och fjärde attsatserna samt
att avslå andra och tredje attsatserna.