Start Blandat > Problem med sophämtningen 2017

Problem med sophämtningen från juli 2017

Läs vidare under följande rubriker (klicka):

Sammanfattning

Sophämtare på Reno Norden gick mellan den 4 och 5 juli 2017 ut i en vild strejk som inte stöddes av deras fackförbund Transport. Det skedde i protest mot kommande lönesänkningar genom nytt avtal och krav på inventering av nycklar. Sophämtare hos företaget Liselotte Lööf sympati­strejkade ett kort tag. Arbets­domstolen förklarade den 14 juli att strejken var en olovlig stridsåtgärd. Ett antal sophämtare har sagt upp sig, och andra har sparkats. Många av dem som jobbar nu är oerfarna och har problem med nycklar och koder.

Nya avtal gäller från den 1 oktober 2017 och innebär att vissa områden får annan entreprenör. På webbsidor hos Stockholms kommun och Stockholm Vatten och Avfall informeras om detta och om ”risk för förseningar under en inkörningsperiod”. Men vi behåller Reno Norden, och risken är kanske större för dem som byter entreprenör. I en artikel i Dagens Nyheter varnas för ”risk för nytt sopkaos i Stockholm”. Norska Reno Norden har gått i konkurs, men det ska enligt uppgift inte påverka det bolag som verkar i Sverige, i alla fall inte i nuläget.

På hemsidan för Stockholms Vatten och Avfall ges information om läget beträffande driftstörningar inom sophämtningen.

Där har det funnits länk till karta över containrar som har varit utplacerade tillfälligt. Den närmaste har stått på Polhemsgatan 37. Del av kartan visas nedan. (Containern var tidigare numrerad 5, eftersom det fanns fler containrar förut).

I verkligheten stod containern ungefär där mobila miljöstationen brukar stanna, det vill säga på Polhemsgatan utanför skolan, enligt bilden nedan (från den 6 september).

De uppdateringar av informationen som Stockholm Vatten och Avfall har gjort mellan den 5 juli och 21 augusti finns på sida med samtliga uppdateringar.

Kontaktuppgifter 

Vid blir problem vill SKB att man ringer servicedesk på 08-704 60 00, kl. 7.30–17.00 (fredagar –15.00) eller felanmäler genom SKB:s hemsida: Mina sidor > Felanmälan.

Blir läget återigen allvarligt – som det var i slutet av augusti och början på september – kan man också

Åtgärder från SKB  

SKB har tyvärr inte gett intryck av att man har arbetat ordentligt för att soporna ska bli hämtade. Vid sopkärlen satte SKB i början av juli upp ett anslag med information. Se nedan – klicka på bilden för större version.

Där hänvisas till att man ska gå till särskilt utställd containrar om sopsäckarna är fulla. Anslagen, där det talas om ”sopstrejk”, satt kvar så sent som i oktober men togs sedan bort. På SKB:s hemsida finns information som lades ut den 12 juli men som inte har uppdaterats sedan dess, trots att de skriver att de ”återkommer med mer information när sådan finns tillgänglig”. Informationen finns inte heller kvar på startsidan. Se nedan och SKB:s webbsida.

Hänt hos oss i juli 

Fredag 14 juli: Hämtning av sex av tio sopsäckar. Nästan alla säckar var fulla, några överfulla. Några sopkillar hämtade tvärs över gatan, blev tillfrågade om de inte kunde hämta hos oss, sade ja och släpptes in. De hade inga verktyg för att låsa upp sopdörrarna men lyckades låsa upp tre av fem dörrar med hjälp av en tång som de fick låna.

Måndag 17 juli: Mejl till vikarierande bostadsförvaltare Petter Berger med fråga om tillgång till de verktyg som behövs för att öppna dörrarna till soppåsarna.

Onsdag 19 juli: Samtal med Petter Berger (11 min). Han säger att porten till gården kommer att ställas upp och dörrarna till sopkurerna vara öppna, så att de nya sophämtarna kan komma och hämta. Han säger att de felanmält förra veckan men inte denna vecka, eftersom det inte skulle tjäna så mycket till, och säger att de inte kan få besked om när tömning kommer att ske.
– Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om sopsituationen. Frågar om porten till gården verkligen måste stå öppen och om det i nuläget är onödigt att fastighetsägaren felanmäler.
– Mejl till Petter Berger med påpekande om att det på hemsidan för Stockholm Vatten och Avfall står: ”Det är viktigt att du anmäler varje utebliven hämtning för att vi ska se var det forfarande är problem.
– Mejl från Stockholm Vatten och Avfall om att de nu har registrerat en reklamation för ”Inedalsgatan 10 gällande fastigheten Segelbåten 2” men inte kan hitta någon från SKB. De meddelat att entreprenören ska hämta senast klockan 22 den 20 juli.
– Mejl från Petter Berger om att han anmält utebliven sophämtning.

Fredag 21 juli: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att hämtning ännu inte skett – och att hämtning avser huset med fastighetsbeteckningarna Segelbåten 2 (Grubbens Gata 12 och Inedalsgatan 10) samt Segelbåten 3 (Inedalsgatan 12, 14, 16 A och 16 B) – inte bara Segelbåten 2 och Inedals­gatan 10.
– Söker vikarierande bostadsförvaltare Petter Berger, som dock är ledig.
– Mejl från Stockholm Vatten och Avfall om att de bara hittar Inedals­gatan 10 och Segelbåten 2 i sitt system.
– Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att hämtningadressen faktiskt är Inedals­gatan 12.
– Mejl från Stockholm Vatten och Avfall om att det är reklamerat.

Söndag 23 juli: Reno Norden uppmanar på sin hemsida stockholmarna att hjälpa till så att de kan komma in i alla soprum.

Måndag 24 juli: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att hämtning ännu inte skett och påpekande om att reklamation skett både 19/7 och 21/7.
– Samtal till Petter Berger (9 min) som säger att han inte vet om sophämtarna brukar gå in med nyckel eller portkod.

Tisdag 25 juli: Mejl från Stockholm Vatten och Avfall om att de bara hittar abonnemang för Inedals­tan 10 (inte 12) och inte hittar Segelbåten 3.
Hämtning av alla sopsäckar. Några sopkillar som hämtade på andra sidan gatan blev tillfrågade om de skulle hämta. De hade Inedalsgatan 10 på sin lista och blev visade till Inedals­gatan 12 och hämtade alla sopor. En av sopkillarna pratade inte svenska utan fick tilltalas på engelska.

(Klicka på den delvis pixlade bilden nedan för större version.)

Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att soporna nu har hämtats men att sopkillarna hade adressen Inedals­gatan 10 i sin lista och att det är angeläget att rätt adress anges eftersom sophämtningen nu utförs av orutinerade personer. De får bild för tydlighets skull (se nedan).

Fredag 28 juli: Samtal till Petter Berger (20 min). Han har sedan i tisdags inte gjort något för att se till att Inedalsgatan 12 anges som hämtningsadress i stället för 10. Han sade något om att han samlade ihop uppgifter för de olika kvarteren på Kungsholmen och skulle ta det samlat. Han sade också att han tidigare per telefon till Stockholm Vatten och Avfall hade gett alla adresser inklusive hämtningsadress. Han fick också meddelande om att den fastighetsskötare som slutade för över sex år sedan (Jim) var angiven som kontaktperson på den lista som sopkillarna hade och att den uppgiften alltså behövde ändras.

Hänt hos oss i augusti 

Fredag 4 aug: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att ingen hämtning skett på tio dagar och påminnelse om att hämtadress och kontaktperson behöver ändras.
– Mejl från Stockholm Vatten och Avfall om att entreprenören ska meddelas (men inget om hämtadress och kontaktperson).
– Samtal till Petter Berger (17 minuter).
– Mejl till Stockholm Vatten och Avfall med upprepad fråga om ändring av hämtadress och kontaktperson.

Lördag 5 aug: Hämtning.

Tisdag 8 aug: Mejl från Stockholm Vatten och Avfall som bekräftar att ”hämt­ställe­adressen” är ändrad till Inedalsgatan 12.
– Mejl från annan person på Stockholm Vatten och Avfall om att hämt­ställe­adressen är ändrad till Inedalsgatan 12, att kontaktperson är ändrad till Fredrik och att portkod står med på körlistorna.

Torsdag 10 aug kvällen: Hämtning. Sopkillarna hade bil och kläder märkta Suez. De hade inte hittat rätt nyckel, saknade portkod, hade felaktig adress Inedalsgatan 10 och som kontaktperson den fastighetsskötare (Jim) som slutade för sex år sedan (se delvis pixlad bild nedan) – detta trots att rätt uppgifter hade meddelats till Stockholm Vatten och Avfall, som hade bekräftat att de hade ändrat. En av dem delade ut ett papper (PDF) från Reno Norden med uppmaning till fastighetsägare om att skicka in nycklar och meddela portkod.

(Klicka på den delvis pixlade bilden nedan för större version.)

Fredag 11 aug: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att de sophämtare som kom senast hade felaktigt uppgift om hämtadress (Inedalsgatan 10) och felaktig uppgift om kontaktperson (Jim), med bifogad bild (se ovan), trots att de sagt att uppgifterna ändrats.
– Söker Anette Kaseva, arbetsledare hos Reno Norden för Kungsholmen och Lilla Essingen. Hon har dock semester, och hennes chef Jörgen Krestalica är upptagen.

Lördag 12 aug: Mejl från Stockholm Vatten och Avfall: ”De har nog använt gamla uppgifter för det är ändrat i vårt system och det är de uppgifterna som RenoNorden tar del av när de tömmer avfallet i framtiden.

Måndag 14 aug: Mejl till Petter Berger om hämtningen i torsdags, där sopkillar inte hade hittat nyckel, inte hade portkod, hade adressen Inedalsgatan 10 och hade gammal person som SKB:s kontaktperson. Han får också papperet från Reno Norden som inskannad PDF-fil (se 10 aug ovan).

Tisdag 15 aug: Hämtning.

Torsdag 17 aug: Hämtning.

Måndag 21 aug: Hämtning.

Torsdag 31 aug: Mejl från fastighetsskötaren Fredrik Carlsson (som svar på annat mejl) med uppgift om att utebliven sophämtning hade anmälts i dag.

Hänt hos oss i september 

Fredag 1 sep: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att alla sopsäckar är överfulla med bifogad bild – se nedan.

Samtal till Anette Kaseva, arbetsledare hos Reno Norden för Kungsholmen och Lilla Essingen, om detsamma.

Lördag 2 sep: Alla sopsäckar är överfulla. Fem boende ställer sopor på marken. De flyttas till sophusets tak. Det finns ju råttor!
– Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att alla sopsäckar är överfulla, att boende har börjat ställa soppåsar på marken, att läget är akut och att reklamation skett i går och i förrgår – med bifogad bild.

Måndag 4 sep: Mejl från Stockholm Vatten och Avfall: ”Jag ser att det ligger en reklamation som anmäldes 2017-08-31. Jag har lagt in ytterligare reklamation för utebliven sophämtning och entreprenören kommer att åtgärda det så snart som möjligt. Ni har ordinarie hämtning idag, så idag ska ni få det tömt.”

Tisdag 5 sep: Hämtning äntligen efter utebliven hämtning under drygt två veckor. Detta är sämre än under den tid då sopstrejken pågick.

Onsdag 6 sep : Samtal till Petter Berger (23 minuter).
– Mejl från Petter Berger med uppgift om SKB:s kundnummer (för anmälan om utebliven hämtning).
– Mejl till Petter Berger med påminnelse om frågan om vilka dagar som är hämtningsdagar, som han inte svarat på.

Fredag 8 sep: Samtal till fastighetsskötaren Fredrik Carlsson, som säger att sopkillarna vid senaste hämtning sagt att de var tillbaka i normala hämtningstider.

Söndag 10 sep: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om utebliven andra hämtning under veckan.

Måndag 11 sep: Hämtning.
– Mejl till Petter Berger med påminnelse om frågan om vilka dagar som är ordinarie hämtningsdagar, för att kunna anmäla utebliven hämtning.
– Svar från Petter Berger: ”Kv. Segelbåten har ordinarie hämtningsdagar måndagar och torsdagar.
– Mejlsvar från Stockholm Vatten och Avfall: ”Enligt uppgift från entreprenör ska reklamationen vara åtgärdad. Ni har tömningar måndagar och torsdagar. Vänligen meddela oss om ni ej har fått tömning.
– Ytterligare mejlsvar från annan person på Stockholm Vatten och Avfall: ”Ni har hämtningar måndagar och torsdagar. Jag ser det har åtgärdat idag för den utebliven sophämtning som skede 7/9.

Torsdag 14 sep: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att dagens ordinarie sophämtning har uteblivit.

Fredag 15 sep morgonen: Hämtning.

Måndag 18 sep: Hämtning.
– Meddelande om att norska Reno Norden går i konkurs. (Se till exempel SVT, DN, SvD, DI.)

Tisdag 19 sep: Pressmeddelande från Reno Norden i Sverige om att verksamheten i Sverige fortsätter efter konkursen för norska Reno Norden.

Torsdag 21 sep: Hämtning.

Måndag 25 sep: Hämtning.

Torsdag 28 sep: Hämtning.
– Samtal med Petter Berger (10 min). Han säger att sophämtarna har börjat få ordning på nycklarna och att deras nycklar bara går till stora porten, inte alla portar, som han tidigare uppgett.

Hänt hos oss i oktober 

Söndag 1 okt: Nytt avtal för sophämtning börjar gälla. Se ovan.
Reno Norden ber på sin hemsida om hjälp för att komma åt soprum.

Måndag 2 okt: Hämtning.

Torsdag 5 okt: Hämtning.

Måndag 9 okt: Hämtning.

Torsdag 12 okt: Hämtning.

Måndag 16 okt: Hämtning.

Torsdag 19 okt: Hämtning.

Måndag 23 okt: Hämtning.

Torsdag 26 okt: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om om att dagens hämtning har uteblivit.

Söndag 29 okt förmiddagen: Telefonsamtal från en kille som säger sig vara från Reno Norden och som vill att porten öppnas, eftersom de inte har nyckel och inte heller portkod. De får besked att de kan komma. De kommer men stannar vid Inedalsgatan 8 och ringer därifrån.

Det visar sig att de inte har någon trekantsnyckel för att låsa upp dörrarna till sophusen, så det blev ingen hämtning.

De har en lista över reklamationer som de åker på. Där står ingen portkod utan bara telefonnummer till Lars från kvarteret, som har anmält.

– Mejl till Stockholm Vatten och Avfall med kopia till Reno Norden om den misslyckade hämtningen.

Måndag 30 okt: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall med kopia till Reno Norden om att dagens ordinarie hämtning har uteblivit och påminnelse om utebliven hämtning i torsdags samt den misslyckade hämtningen dagen före.

Tisdag 31 okt förmiddagen: Hämtning.

Hänt hos oss i november 

Torsdag 2 nov: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att dagens ordinarie hämtning har uteblivit och påminnelse om utebliven hämtning i torsdags samt den misslyckade hämtningen dagen före.

Fredag 3 nov: Hämtning.

Måndag 6 nov: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att dagens ordinarie hämtning har uteblivit (och upprepad uppgift om portkod och att trekantsnyckel behövs).

Tisdag 7 nov: Mejlsvar från Stockholm Vatten och Avfall: ”Jag har reklamerat detta och lagt in den infon som behövs. Entreprenören är meddelad om en åtgärd så snart som möjligt.
Hämtning.

Torsdag 9 nov: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att dagens ordinarie hämtning har uteblivit och uppgift om att det är femte gången i rad som hämtning på ordinarie dag har uteblivit.

Fredag 10 nov: Hämtning.

Måndag 13 nov: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att dagens ordinarie hämtning har uteblivit och uppgift om att det är sjätte gången i rad som hämtning på ordinarie dag har uteblivit.

Tisdag 14 nov: Hämtning.

Torsdag 16 nov: Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om att dagens ordinarie hämtning har uteblivit och uppgift om att det är sjunde gången i rad som hämtning på ordinarie dag har uteblivit.

Fredag 17 nov: Hämtning.

Måndag 20 nov: Ingen hämtning på ordinarie hämtningsdag (åttonde gången i rad).

Tisdag 21 nov: Hämtning.

Torsdag 23 nov: Ingen hämtning på ordinarie hämtningsdag (nionde gången i rad).

Fredag 24 nov: Hämtning.

Måndag 27 nov: Ingen hämtning på ordinarie hämtningsdag (tionde gången i rad).
– Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om detta och med en fråga om måndag och torsdag fortfarande är ordinarie hämt­nings­dagar.

Tisdag 28 nov: – Mejl från Stockholm Vatten och Avfall om att de nu har lagt in en reklamation.
– Mejl till Stockholm Vatten och Avfall med tack för besked och upprepad fråga om vad som är ordinarie hämtnings­dagar.
– Mejl från Stockholm Vatten och Avfall med svar: ”Det ska fortfarande hämtas måndag och torsdag”.
Hämtning.

Torsdag 30 nov: Ingen hämtning på ordinarie hämtningsdag (elfte gången i rad).
– Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om detta.

Hänt hos oss i december 

Fredag 1 dec: Mejlsvar från Stockholm Vatten och Avfall och hämtning.

Måndag 4 dec: Ingen hämtning på ordinarie hämtningsdag (tolfte gången i rad).
– Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om detta.

Tisdag 5 dec: Mejlsvar från Stockholm Vatten och Avfall och hämtning.

Torsdag 7 dec: Ingen hämtning på ordinarie hämtningsdag (trettonde gången i rad).
– Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om detta.
– Mejl till Reno Norden, arbetsledaren för Kungsholmen-Lilla Essingen Anette Kaseva samt hennes chef Jörgen Krestalica, med fråga om måndag och torsdag fortfarande är ordinarie hämtningsdagar.
– Felmeddelande om att mejlet till arbetsledaren inte kommit fram. (Hennes telefon och mejl finns på Reno Nordens hemsida.)
– Kompletterande mejl till Reno Norden med fråga om vem som nu är arbetsledare för Kungsholmen-Lilla Essingen.
– Mejl från Reno Norden, Jörgen Krestalica: ”Ber arbetsledningen kontrollera detta och återkoppla om det är förändring av dagar som skett eller om det är något annat.”. Han ger alltså inget svar på frågan om arbetsledare för Kungsholmen-Lilla Essingen.

Fredag 8 dec: Hämtning.

Måndag 11 dec: Ingen hämtning på ordinarie hämtningsdag (fjortonde gången i rad).
– Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om detta.

Tisdag 12 dec: Mejlsvar från Stockholm Vatten och Avfall och hämtning.

Torsdag 14 dec: Hämtning på ordinarie hämtningsdag för första gången sedan den 23 oktober!

Måndag 18 dec: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Torsdag 21 dec: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Måndag 25 dec (Juldagen): Ingen hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Torsdag 28 dec: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Hänt hos oss i januari 

Måndag 1 jan (Nyårsdagen): Hämtning?

Torsdag 4 jan: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Måndag 8 jan: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Torsdag 11 jan: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Måndag 15 jan: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Torsdag 18 jan: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Måndag 22 jan: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Torsdag 25 jan: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Måndag 29 jan: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Hänt hos oss i februari 

Torsdag 1 feb: Hämtning på ordinarie hämtningsdag – men soppåsarna i norra sopskåpet närmast berget verkar ha glömts bort.

Måndag 5 feb: Hämtning på ordinarie hämtningsdag – men först vid 18-tiden.

Torsdag 8 feb: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Måndag 12 feb: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Torsdag 15 feb: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Måndag 19 feb: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Torsdag 22 feb: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Måndag 26 feb: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Hänt hos oss i mars 

Torsdag 1 mar: Ingen hämtning på ordinarie hämtningsdag.
– Mejl till Stockholm Vatten och Avfall om detta.

Fredag 2 mar: Hämtning.
– Mejlsvar från Stockholm Vatten och Avfall.

Måndag 5 mar: Hämtning på ordinarie hämtningsdag – men en dörr hade lämnats öppen och fick stängas.

Torsdag 8 mar: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Måndag 12 mar: Hämtning på ordinarie hämtningsdag – men tredje sopskåpet närmast berget hade inte tömts.

Torsdag 15 mar: Hämtning på ordinarie hämtningsdag – men tredje sopskåpet närmast berget hade inte tömts den här gången heller.

Måndag 19 mar: Hämtning på ordinarie hämtningsdag – men tredje sopskåpet närmast berget hade inte tömts den här gången heller.

Torsdag 22 mar: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Måndag 26 mar: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Torsdag 29 mar: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Hänt hos oss i april 

Måndag 2 apr: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Torsdag 5 apr: Hämtning på ordinarie hämtningsdag. – men tredje sopskåpet närmast berget hade inte tömts.

Måndag 9 apr: Hämtning på ordinarie hämtningsdag, men dörren till ett sopskåp (det sydvästra) hade inte stängts och fick stängas.

Torsdag 12 apr: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.

Måndag 16 apr: Hämtning på ordinarie hämtningsdag – men tredje sopskåpet närmast berget (där det inte fanns så mycket i sopsäckarna) hade inte tömts.

Torsdag 19 apr: Hämtning på ordinarie hämtningsdag – men tredje sopskåpet närmast berget (där det inte fanns så mycket i sopsäckarna) hade inte tömts.

Måndag 23 apr: Hämtning på ordinarie hämtningsdag.