Start Blandat > Frågor till bostadsförvaltaren hösten 2017
Här är de frågor som kvartersrådet ställde till vikarierande bostadsförvaltare Petter Berger per mejl den 15 september inför ett möte i kvartersrådet med honom samt med kursiv stil de svar som Petter skickade före vårt möte med honom den 5 oktober.
Frågorna och svaren finns också som Worddokument.
Klicka nedan för att gå till viss rubrik:
Vilka rutiner har SKB för att se till att
hämtningen fungerar?
Vi reklamerar vid utebliven hämtning.
Vem eller vilka ansvarar för det?
Fastighetsskötare kontrollerar om tömning är utförd enligt hämtschema,
reklamerar eller informerar förvaltare som reklamerar.
Vilka instruktioner har fastighetsskötaren i
fråga om sophämtningen?
Att reklamera vid utebliven hämtning, informera boende om vart stadens
container är belägna, underlätta för sophämtning med ex telefonnummer.
Vem bör en boende kontakta på SKB (som i sin
tur kan kontakta rätt instanser)?
Felanmälan.
Har SKB haft kontakt med entreprenören (Reno
Norden) eller planerar att ha?
Har haft lite kontakt med åkare för att informera om hur man hittar till
soporna, nyckelhantering mm, ytterligare kontakt planeras ej då de ej är en
avtalspart. Brister måste bli kända för de som upphandlat entreprenören, dvs
Stockholm vatten och avfall.
Varför finns ingen information på SKB:s hemsida?
(Informationen från den 12 juni har inte uppdaterats trots uppgift om det, och
den har nu försvunnit från startsidan.)
Undersöks, information ska finnas vid soprum, nedkast eller dylikt i de
fastigheter som har problem med hämtningen.
Hur hanterar SKB olika slags kriser inom en
fastighet?
Med lämplig avtalspart (ex. är jourföretag och skadesaneringsföretag) eller
av samhället tillgängliga instanser såsom polis och brandkår. Beredskapsplan
finns.
Finns det någon slags krishanteringsplan för till
exempel bristande sophämtning, brand och översvämning för att informera boende
och vidta andra (akuta) åtgärder?
Brand och större vattenskador sköts till stor del av brandkår, med en
restvärdesledare från försäkringsbranschen. Mindre översvämningar sköts av SKB
på ordinarie arbetstid och utanför ordinarie arbetstid av jour.
Hur är det tänkt att det ska fungera vid sjukdomsfall om
ambulanspersonal behöver komma in när portkoden inte fungerar och den
boende är för sjuk för att öppna själv?
De tar sig alltid in, i de fall ingen öppnar bryter de upp dörr eller vad
som krävs för att anskaffa sig tillträde.
Hur fungerar det vid fel med vatten och avlopp
under samma tid?
Jour kontaktas utanför ordinarie arbetstid
Vad händer beträffande utlovade bättre beslag?
Det är tyvärr försenat men kommer att utföras.
Kommer samtliga vindsförråd att få bättre beslag?
De som har behov, förråd med likvärdiga låsbeslag som vi tänkt montera byter
vi inte beslag på.
Gäller det även källarförråden?
Ja.
Det finns en typ av brandvarnare som kan kopplas till andra, så att alla larmar när någon upptäcker fara. Det vore bra att ha sådana på vinden kopplade till en brandvarnare i trapphuset, vars larm kommer att höras i hela trapphuset.
Kan sådana brandvarnare installeras?
Vet ej, undersöks. Men jag ställer mig tveksam till att installera
brandvarnare i allmänna utrymmen som inte används för övernattning.
Har råttgift använts och i så fall när och med
vilken effekt?
Nej, inte längre
Kommer råttgift att användas igen?
Med nuvarande regelverk, nej
Vem sköter råttfällorna, det vill säga kontrollerar
och fyller? Hur ofta?
Anticimex, Anticimex kontrollerar första gången och inom sex veckor, Fredrik
kontrollerar därefter och beställer.
Har råttfällorna haft någon effekt?
Ja.
Bedömer SKB att det är bra att fortsätta använda
dem?
Ja, alternativen är få.
Vad har gjorts? Är det tillräckligt?
Utreds. Fyllnadsmassor försvinner, Fredrik och murare har vid upprepade
tillfällen fyllt utan resultat
Har SKB övervägt att samtidigt lägga om plattorna
för att få ett jämnare markplan?
Framsidan planeras att ses över och åtgärdas -18 pga. diverse sättningar och
håligheter. Åtgärden är med i äskandelistan och beslut om budget sker senare
under hösten.
Vilka planer finns för att sätta igen det?
Vet ej, utreds. Vill att ni visar vart hålet är.
Planeras några åtgärder för detta område, som är
väldigt ojämnt?
Se ovan
Planeras några åtgärder i fråga om brunnslocket?
Utreds.
Hur ofta ska han gå runt i
fastigheten för att se om något behöver åtgärdas?
Minst 1 ggr/vecka.
Var kan man läsa vad en fastighetsskötare ansvarar
för och ska sköta?
Arbetsbeskrivning hanteras av närmaste chef. Övergripande har
fastighetsskötarna inom SKB ansvaret för städning, utemiljö och reparationer.
Avvikelser förekommer vid sjukdom, utbildning och semester.
Förväntas boende felanmäla trasiga lampor?
Åtgärdas vid rondering som fastighetsskötaren gör. Om en ljuskälla är trasig
mer än en vecka eller att den specifika ljuskällan är prioriterad vänligen gör
en felanmälan, Segelbåten har numera LED-belysning och de kräver inte samma
tillsyn då de har betydligt längre livslängd.
Hur ofta kontrollerar fastighetsskötaren?
Varannan vecka i och med LED-installationen som kräver mindre tillsyn ,
gäller trapphus, bytt för ca 6 mån sedan. Övriga allmänna utrymmen kontrolleras
vid rondering 1 ggr vecka.
Vilka rutiner och instruktioner till fastighetsskötaren
finns det för bortrensning av grus och skräp på gången utanför huset och inne i
syrenhäcken, löv och skräp på gården och i trappen ned till källarplanet,
skräp runt sophusen samt gamla soppåsar och skräp som finns inne i sophusen?
1 ggr/vecka eller efter behov och enligt prioriteringar som måste göras när
det finns arbeten av mer akut karaktär.
Hur ofta är det tänkt att sådan uppstädning ska
ske?
Vid behov.
Hur ofta ska det städas? (Det finns mycket
spindelnät i olika lokaler.)
Brister i städning av dessa utrymmen ses nu över och intervallen förtätas.
Har fastighetsskötaren instruktion om att rensa
avloppen kontinuerligt?
Vid behov.
Borde inte brunnslocket bytas ut?
Utreds, ej aktuellt att byta till lock med större hål då stopp lättare
uppstår.
Har det vidtagits eller planeras några åtgärder för minskad
risk för vatteninsläpp genom förrådet mitt emot kvartersrådslokalen, där
översvämning skett upprepat?
Vet ej, utreds. Kollar med Jani vad som gjorts. Efter rensning har inga
översvämningar uppstått. Intervall?
Borde inte elknappen i portarna Inedalsgatan
12 och 16 tas bort, liksom vredet i Inedalsgatan 16? De verkar
inte behövas, och boende har missuppfattat det så att man måste trycka på
elknapp eller använda vred.
Utreds. Ftsk/el.
När kommer det att rengöras ordentligt? Hittills
har bara grenar tagits bort från det.
Utreds. Ftsk/PLG?