Start > Blandat > Aptus – kortinfo

Porttelefonen Aptus – kortinfo

När det ringer

Svara i telefonen och prata med den som ringer från porttelefonen.

Använd därefter siffertangentbordet:

Tryck 5 för att öppna eller # (staket) för att säga nej.

För att bli insläppt som besökande

Kl. 6–22
Navigera till namnet på den boende, tryck för att ringa och prata vid svar.

Dygnet runt
Knappa in den boendes telefonnummer, tryck på OK och prata vid svar.

Skärmen på porttelefonen

Man ser texten på skärmen bättre med skärmen i ögonhöjd och ser ännu bättre underifrån, fast det är en opraktisk ställning.

Nycklar och portkod kommer att sluta fungera

Där det finns Aptus kommer nyckelcylindern att bytas, så att nyckeln inte kan användas. SKB ska sätta upp anslag i portarna före. (SKB har sagt att nycklarna skulle fungera i en månad, men nu har längre tid passerat.) Portkoden kommer också att stängas av, så att bara passerbrickan fungerar utöver porttelefonen.

Passerbrickor

Till varje lägenhet hör fyra brickor.

Ytterligare bricka kostar 150 kronor och kan beställas genom SKB.

Förlust av passerbricka

Meddela snarast fastighetsskötaren Fredrik (se nedan) eller ring SKB:s servicekontor (08-704 60 00) om någon bricka kommer bort. Då kan brickan spärras och säkerheten i fastigheten återställas.

Vid strömavbrott

När strömmen går tar ett batteri över och systemet fortsätter som vanligt.

Om batteriet tar slut ställs porten i läge öppet.

Porttelefonens nummer

Uppringningen från porttelefonen kommer från nummer 010-206 70 20.

Om det numret läggs in i telefonens adressbok under valfri text, exempelvis ”porttelefon”, visas den texten i stället för numret.

Egna telefonnummer

Kontakta någon av personerna nedan för att ändra eller lägga till namn eller telefonnummer i porttelefonen:

Marika Karlsson   08-704 60 59   marika.karlsson@skb.org
Fredrik Carlsson   08-704 60 08   fredrik.carlsson@skb.org

 

Denna text finns också som PDF-fil.