Start Motioner Korrigering av hyreshöjnings­fördel­nings­modellen så att stämmo­beslutet om högst fyra procents hyres­höjnings­skillnad följs

Motion år 2024

Korrigering av hyreshöjnings­fördel­nings­modellen så att stämmo­beslutet om högst fyra procents hyres­höjnings­skillnad följs

Motionen i korthet

Förra årets hyreshöjningar skilde sig nästan fem procent­enheter mellan olika fastigheter, trots att ett stämmobeslut anger att skillnaden får vara högst fyra procentenheter.

Styrelsen hade undantagit två nyare fastigheter från jämförelsen och menade att ”fyraprocentspärren har tillämpats i enlighet med hyreshöjnings­fördelnings­modellen.” Men inga styrelsebeslut – inte heller om den modellen – kan ändra eller upphäva ett stämmobeslut.

För att hyreshöjningsfördelningsmodellen ska kunna fortsätta användas måste den korrigeras, så att modellen resulterar i hyreshöjningar med högst fyra procentenheters skillnad mellan SKB:s fastigheter.

Förra årets hyreshöjningar varierade mellan 0 % och 4,97 %. Skillnaden var nästan 5 %, trots att ett stämmobeslut från 2003 anger att skillnaden får vara högst 4 %.

Jag tog upp detta i motion 15 förra året och yrkade att hyreshöjningarna skulle korrigeras. Styrelsen svarade att man hade undantagit två nyproducerade fastig­heter som hade fått 0 % i höjning och räknat skillna­den mellan de övriga.

Lägst höjning bland övriga var 0,98 %, och därför hade styrelsen använt 4,98 % som spärr. Men för tre fastig­heter var resultatet enligt modellen högre än denna spärr. Styrelsen minskade då hyreshöj­ningen för dem, det vill säga frångick model­len.

Styrelsen påstod att uteslutningen av två nyprodu­cerade fastigheter var ”i enlighet med hyreshöjnings­fördelningsmodellen” och sade i samman­fattningen: ”Fyraprocentspärren har tillämpats i enlighet med hyreshöjnings­fördelnings­modellen.”

Men frågan var inte hur modellen hade följts utan varför styrelsen inte följde stämmobeslutet från 2003 om högst 4 % i skillnad mellan SKB:s samtliga fastigheter, ett beslut som upprepades 2009.

Stämmobeslut kan inte upphävas eller ändras av styrelsen utan bara av föreningsstämman. Alldeles speciellt kan ett styrelsebeslut om hyreshöj­nings­fördelningsmodellen inte upphäva eller ändra ett beslut av föreningsstämman.

Styrelsens svar – där man bara pratar om modellen och inte säger något om stämmobeslutet från 2003 – är vilse­ledande, för att inte säga bedrägligt.

Den formulering av styrelsen som bifölls av stämman år 2003 var: ”Den högsta tillåtna hyreshöj­ningsskill­naden mellan olika fastigheter ett enskilt år begrän­sas till fyra procentenheter”. Och detta förklarades mycket konkret i styrelsens förslag:

”Det innebär i praktiken följande: Om t ex en av fastig­­heterna inte får någon hyres­höjning alls, så kan ingen annan fastig­het få en större hyres­höj­ning än fyra procent.(min gulmarkering, styrel­sens förslag om ändring av riktlinjerna för hyres­sätt­ningen, s. 21 nederst i motions­häftet 2003, se även bild nedan)

Alltså: Om någon fastighet får 0 % i hyreshöjning kan ingen fastighet få mer än 4 %. Inga undantag för nyprodu­cerade fastigheter ingår i beslutet.

Tydligare kan det inte sägas. Det finns inget ut­rymme för tolkningar eller undantag för vissa fastigheter.

Ska skillnaden mellan SKB:s fastigheter mätas kan man inte undanta några fastigheter i botten eller toppen, utan man måste mäta mellan samtliga.

Styrelsen har också tidigare varit medveten om beslutets innebörd. Exempelvis säger man i sitt ”svar frågorna 26–31” år 2016 – i ett resonemang om fyra­procents­gränsen – att ”spridningen mellan enskilda fastigheters höjningar uppgick till 0–1,89 procent eller 0–20 kr/kvm/år”.

Det är allvarligt och oacceptabelt att styrelsen bryter mot ett stämmobeslut som dessutom har upprepats år 2009.

Skillnaden mellan fastigheterna år 2023 var alltså 5 %, inte 4 %. Det ger ytterligare skillnad på sikt, vilket diagram­met nedan visar. Exempelvis blir 5 % på åtta år närmare 50 %. Redan 4 % är ganska mycket. Det blir närmare 50 % på tio år.

Diagrammet anger rent matematiskt den kumulativa effekten av olika procent­satser. Det illustrerar därmed hur mycket större hyres­skillnaden blir efter ett visst antal år men också hur mycket högre hyran blir efter ett visst antal år.

Man bör notera att hyresskillnaderna inom allmän­nyttan sällan varit mer än 2 % och i allmänhet varit noll – alltså ingen differentiering alls. Varför ska SKB ha så mycket som 4 %?


Styrelsen måste följa stämmobeslut, i det här fallet beslutet om högst fyra procentenheters skillnad mellan hyrorna i SKB:s bestånd.

För att styrelsen ska kunna fortsätta använda hyreshöjningsfördelningsmodellen måste modellen korrigeras så att den följer stämmobeslutet och ger ett resultat med högst fyra procentenheters skillnad mellan SKB:s fastigheter.

Därför yrkar jag att förenings­stäm­man beslutar

att ge styrelsen i uppdrag att ändra hyreshöj­nings­fördel­ningsmodellen så att modellens resultat står i överensstämmelse med före­nings­stämmans beslut från år 2003 om att skillnaden i hyreshöjning mellan SKB:s samtliga fastigheter får vara högst fyra procentenheter.

Lars Lngvall, fullmäktig Segelbåten