Start Motioner > Motion om Hemsidan

Motion till SKB om hemsidan år 2018

 

Denna motion lämnades in men drogs tillbaka och finns därför inte med i häftet med motioner år 2018.

Hemsidan

För två år sedan hade jag en motion om revidering av den nya hemsidan. Motionen var egentligen alldeles för lång. En anledning till att jag framförde så många syn­punkter var att SKB inte hade tagit vara på möjligheten att låta medlemmar bidra vid utarbetandet av den nya, responsiva hemsidan och därmed inte gett intresserade medlemmar möjlighet att föra fram synpunkter innan hemsidan var klar, vilket hade varit bättre.

I motionen framförde jag kritik och förslag. Vad har hänt sedan dess?

Typografi

Jag kritiserade typografin: dålig kontrast, smala bokstäver, svårläst. Redan i januari 2016 medgav SKB att texten var svårläst, men det dröjde mer än ett halvår, till hösten, innan man bytte till annat typsnitt som förbättrade läsbarheten. Dålig kontrast med grå text mot gråare bakgrund kvarstår dock på olika ställen.

På sidan med lediga lägenheter var det från början så liten skillnad i färg mellan prickarna för alternativen Inflyttning tidigare, Redan intresse­anmäld och Korttidskontrakt – gissningsvis därför att estetiska syn­punkter om enhetliga färgnyanser gick före det funktionella – att man efter en tid ändrade till klart avvikande röd färg för Korttidskontrakt för att det skulle bli tydligare.

Sedan uppdateringen i september 2017 är logotypen nederst på startsidan störst – inte överst. Det är ovanligt och lite märkligt.

Struktur och föreningsmaterial

I den gamla hemsidan var Förenings­frågor ett av huvudalternativen. Nu finns Föreningen som ett alternativ under det rätt allmänna Om SKB, som har 6 under­rubriker och totalt inte mindre än 35 alternativ under sig. Ett nytt huvudalternativ – det femte – som tillkom vid upp­date­ringen i september 2017 är Vår boendeform, som är en enda sida utan något under­alternativ. Är det rimligt med ett huvudalternativ som går till en enda sida?

En detalj: Årsredovisningen – som ger god information om SKB som förening – är undangömd under Om oss / Verkställande organisation / Ekonomi och finans / Årsredovisningar, som om det bara gällde ekonomi.

Det föreningsmaterial som försvann 2016 har inte lagts tillbaka. Det gäller bland annat utredningar och rapporter i fråga om SKB:s bospar- och insatssystem samt riktlinjer för hyres­sättning, rapporten från SKB:s framtidsgrupp samt utredningen om hur SKB-medlemmarna värderar lägen­heterna. Redan tidigare hade utredningen om hyres­sättningen från 2003, som ledde fram till de första hyres­rikt­linjerna, plockats bort. Ska SKB vara en hundraåring som inte tar till vara sin historia och avlägsnar sig från sin medlems­förankring? Förut fanns också alternativet Medlems­utbild­ningar, där information om olika slags möten inom SKB samlades.

Navigeringen

Eftersom uppdelningen i menyn med under­alternativ inte är självklar och det finns så många alternativ under Om oss skulle det vara bra med en sajtkarta, så att man kan hitta på det sättet också.

I mobiltelefon måste man klicka upprepat på MENY för att komma vidare till alternativ som ligger längre under, om man inte först klickar på plustecknet. I mobiltelefon (åtminstone android, stående läge) kan man svepa startsidan delvis åt vänster – men bara med resultatet att det blir ett tomt, vitt utrymme till höger. Här finns alltså något fel.

Sökfunktion som inte verkar användas

Som fjärde fördel med den responsiva sidan nämndes bättre sökfunktion. I min motion 2016 visade jag att man fick tokiga sökresultat. Det har ändrats, så att man numera bara får träff på det man söker efter. Men det finns fortfarande ingen information om olika sätt att söka och var sökningen sker. Är det bara på webbsidor eller också i PDF-filer? Är det också i material tillgängligt bara för medlemmar när man är i inloggat läge?

För övrigt verkar sökfunktionen inte användas. Upp­date­ringen i september 2017 innebar att den söktext man skriver i sökrutan inte syns alls – man ser bara att markören flyttar sig åt höger. Det är märkligt att ingen på SKB har upptäckt det. Och ingen annan verkar använda sökfunktionen eller har åtminstone inte anmält felet, som det verkar. Startar man sökningen utan att ha skrivit någon söktext borde man för övrigt få meddelande om det, men man får i stället felmeddelandet ”Sidan du försökte nå kunde inte hittas”.

Språket

Vissa språkfel som jag påtalade förut har rättats. Men på vissa ställen förekommer olämpliga uttryck eller onödigt tillkrånglade uttryckssätt.

På sidan Sök ledigt blir till exempel ”referensid” mycket tydligare om man skriver ”referens-ID”. I stället för ”typ” är ”antal rum” en mer konkret beskrivning. Termen ”boendeform” som rubrik för alternativen balkong, hiss, uteplats och god framkomlighet gör ett lustigt intryck. Rubriken ”Detalj” på sidan med information om en lägenhet borde ändras.

Lediga lägenheter är publicerade från onsdag kl 08:00 till påföljande tisdag kl 12:00” kan förenklas till ”Lediga lägen­heter visas från onsdag kl 8 till tisdag kl 12.” Det otympliga ”Detta objekt har intresseanmälts av 50 personer. Din turordning skulle just nu ge dig plats 7.” kan förenklas till ”50 personer har anmält intresse. Du skulle nu få plats 7.” Då skulle också andra meningen få plats på en rad i stället för två när man visar listan över lägen­heter med bild.

Alternativet Sök ledigt

Den sorteringsordning som är standard har ändrats från publice­rings­datum till antal rum. Det är bra men skulle kunna förbättras genom att sorteringen i andra hand sker efter antal kvadratmeter, så att man får en bättre sortering efter lägen­heternas storlek.

Cookies borde utnyttjas här. När man ändrar till visning i lista borde det visningssättet behållas även när man återkommer till hemsidan en annan dag. Det är opraktiskt att behöva ändra tillbaka varje gång man har tittat på någon lägenhet och återvänder till listan. I policyn om cookies står det: ”Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.” Här går det att tillämpa. Annars verkar cookies mest vara till för att kontrollera behörigheter och spara statistik.

Hyran – som är en viktig uppgift – kan inte alltid visas i listan över lägen­heter, eftersom spalten är så smal att alla siffror inte alltid får plats. Det borde förstås ändras. (Rubriken Upp­låtelse­insats kan förenklas till Insats – det är ju givet vilken typ av insats som avses här).

Det är rätt oprofessionellt – och osnyggt – att siffrorna för yta, hyra, insats och antal intresse­anmäl­ningar inte är höger­justerade.

Länken från texten under rubriken Område går mycket riktigt till infor­mation om området. Men varför står det då ”Läs mer om kvarteret” på länktexten? Kvarter är något annat än område.

Tekniska fel

Prenumeration på lediga lägenheter – som var en stor nyhet när den responsiva hemsidan introducerades men inte alls fungerade då – fungerar nu, och felen med annonser för byte av lägenhet samt presentation av intressen och erbjudanden har också avhjälpts.

På senare tid har det dock varit upprepade fel så att man inte har kunnat logga in och därmed inte kunnat anmäla intresse för lägenhet. Det är också lite egendomligt att felet kallas ”störningar”, som om det var någon annan som orsakade felet och var ansvarig för att avhjälpa det.

Även när det inte är några fel tar det tid innan vissa sidor visas ordentligt, och man kan tillfälligt se texter som ”Du har {{antalErbjudanden}} kallelse” och ”Du har {{antalIntressen}} intresseanmälan”. Man undrar om kapaciteten på de servrar som SKB använder sig av är otillräcklig eller om det handlar om andra problem.

Inriktning på medlemmar eller andra

De senaste ändringarna ger intryck av att SKB satsar mer på att vända sig till andra än medlemmarna. Översta delen av hemsidan med sin bild ger allmän information om kooperativ hyresrätt och har också en länk till det nya huvudalternativet Vår boendeform, som knappast vänder sig till befintliga medlemmar. Och informationen till medlemmar tycker jag inte sköts med så stor omsorg.

Att de två så kallade kvartersrådsdagarna för norra respektive södra distriktet, som brukar hållas i slutet av januari, utgår och ersätts av en gemensam träff med ämnesinriktning har meddelats i Vi i SKB. Men på hemsidan har det inte funnits någon artikel om det, utan där måste man gå till kalen­dariet, leta bland månaderna och under mars klicka fram texten om kvartersrådsträffen för att få information om detta.

Det som kallas kalendarium – och som efter visst sökande återfinns under Om oss / Föreningen / På gång i föreningen – är en blandning av kalen­darium och det som förut kallades ”SKB-året”, en översikt över när på året olika händelser brukar inträffa.

Inga händelser anges med årtal, så i början på året kan man inte vara säker på att datumen stämmer. Att köandes möte äger rum den 23 september, som det stod nyligen, förstår man är fel bara eftersom den dagen är en söndag. Men hur är det med andra datum?

I kalendariet ges också bara generell information. Det gäller till exempel full­mäktige­dagen i höstas. Det stod inget alls om vad som skulle diskuteras. Och efteråt kan bara full­mäktige­leda­möter läsa artikeln om full­mäktige­dagen – inte ens medlemmar har tillgång till den. Det var aningen bättre förra året. Då fick medlemmarna läsa en artikel om full­mäktige­dagen men fick inte se PDF-filerna. Årets artikel avslutas dock med ett avsnitt från 2016 års artikel som inte har raderats – det verkar slarvigt.

Information i förväg om föreningsstämma, full­mäktige­dag och andra möten brukar vara rätt kortfattad och inte utformad för att engagera. Påminnelse om motionstidens utgång har ofta lagts ut bara några dagar före. I år lades den ut tillsammans med information om medlems­bevis – under rubriken 2018 års medlems­bevis – trots att information om medlems­bevis redan fanns i en ruta ovanför. Se bild till höger.

Undangömd information

På många ställen på hemsidan måste man klicka fram information som är gömd under rubriker.

På sidan Motionshäften ser man bara årtal och måste klicka fram varje årtal där man vill titta på motions­häftet. På sidan Årsredovisningar måste man helt onödigt först klicka på Läs SKBs årsredovisningar för att kunna läsa äldre redovisningar än den senaste.

Under Lagar, stadgar och riktlinjer göms infor­mation under tre olika rubriker som man måste klicka på, trots att det inte är mer text än att den skulle kunna vara synlig och överblickbar utan en massa klickningar.

På sidan Föreningsstämma är det ännu värre. Där ser man bara de tre senaste årtalen, och vill man se tidigare år måste man först klicka på Äldre protokoll och sedan på årtal. Men när man gör det försvinner alla äldre årtal och man tvingas klicka på Äldre protokoll igen – och då dyker texten för det aktuella året upp. Jag har infor­me­rat SKB om detta fel, men de verkar tycka att det är viktigare att gömma undan information än att ta bort denna onödiga under­indelning (eller rätta felet).

SKB har sagt att dessa under­indelningar behövs med tanke på dem som tittar på hemsidan i mobiltelefon. Men den text som göms undan är enkel, kortare text som inte är tung att ladda ned, så det argumentet håller inte.

Ingången till SKB:s alla nyheter är också väldigt undan­skymd: en liten länktext längst till höger nedanför de tre nyheterna. Är gamla nyheter så ointressanta?

Siffran för antalet nyheter respektive år har för övrigt tagits bort. Man verkar sent omsider ha upptäckt att siffran inte alls stämde, och då valde man lösningen att helt sonika ta bort siffrorna.

Statiskt och stelt

Redan den gamla, icke-responsiva hemsidan hade en stel uppbyggnad som krävde att det hela tiden skulle finnas ett visst antal nyheter på startsidan. Den prin­ci­piella kon­struk­tionen behölls till den responsiva hemsidan, med en avdelning med tre aktuella texter med var sin cirkulär bild och en avdelning med fyra nyheter varav en större. Vid upp­date­ringen i september förra året blev det i stället tre texter utan bild som verkar vara perma­nenta (Ny­produk­tioner, Håll­bar­het och Engagera dig i SKB) samt tre nyheter, varav en större – från sju till tre aktuella texter alltså.

Man kan också undra lite över hur hemsidan och dessa nyheter sköts. Kallelse till ordinarie medlemsmöte för köande i maj låg kvar även sedan mötet hade hållits. En nyhet om stängt för personaldag i september låg kvar även efter det att dagen hade passerats och trängde därmed bort en mer aktuell nyhet – just då fanns det ovanligt många nyheter. En nyhet om nominering i tävlingen Branschindex låg kvar också sedan nyheten om vinnare hade lagts ut – och så var det även 2016. Julhälsningen ligger fortfarande kvar den 31 januari när detta skrivs.

Flera gånger på senaste tiden har jag på startsidan under rubriken På gång i föreningen sett notiser med länk till ”Läs mer” som har gått till exakt samma text utan något ytterligare. Ska det vara så? Hur upp­muntrad att läsa vidare blir man då?

Yrkande

Arbetet med att utveckla hemsidan fortgår successivt, vilket är naturligt och bra. Men det vore också naturligt att i det arbetet ta vara på synpunkter från intresserade medlemmar.

Jag yrkar att förenings­stämman beslutar

att uppdra åt styrelsen att fortsätta utveck­lingen av hemsidan i dialog med intresse­rade medlemmar och därvid särskilt beakta struktur, navige­ring, inrikt­ning på medlemmar, förenings­material samt aktualitet.

Lars Lingvall