Start Motioner > Hyresutskottets roll och uppgifter

Motion 4 till SKB år 2006

Hyresutskottets roll och uppgifter

Genom införandet av de nya riktlinjerna för hyressättning har hyresutskottet fått en mycket större och viktigare roll. Man ska aktivt delta i en årlig hyresöversyn och arbeta för att förändra hyressättningen i enlighet med de nya riktlinjerna, som är mycket otydligt formulerade och ger stort utrymme för olika tolkningar – och godtycke, om man så vill.

Det är en viktig och känslig uppgift att göra detta på ett bra sätt med hänsyn tagen till olika medlemmars intressen, och det är en närmast övermäktig uppgift att utföra det helt ideellt med det fåtal ledamöter som utskottet består av för närvarande. Att hyresutskottets ordförande erkänt att man i utskottet inte känner till förhållandena i varje förvaltningsenhet är ett litet, konkret bevis på att hyresutskottet behöver förstärkas eller ersättas med något annat organ.

Med den viktiga roll som hyresutskottet har borde det anges i stadgarna att utskottet ska avge en årlig redovisning till fullmäktige. En diskussion om den och utskottets arbete borde också vara en särskild punkt på stämman.

I dag lämnas en mycket kortfattad rapport som en del av styrelsens verksamhetsberättelse, vilket är olämpligt med tanke på den självständiga ställning gentemot styrelsen som hyresutskottet ska ha.

Därför föreslår vi stämman besluta

att ge styrelsen i uppdrag att tillsätta en utredning med representanter för boende i olika förvaltningsenheter och för köande och med uppgift att se över hyresutskottets ansvar och uppgifter och lägga fram förslag om en förstärkning av utskottet eller en ersättning av utskottet med något annat organ.

Föreningsstämman

Efter diskussion vid stämman med flera inlägg bifölls styrelsens utlåtande, som innebar avslag på motionen.