Start Motioner Granskningsyttrande 2018

Uppdaterat 2019-05-05

Yttrande över granskningen av motionshanteringen

Texten finns också som PDF här och PDF hos SKB.

Yttrandet har nedan färg­mar­ke­rats för ökad tydlighet:

Med fet färgad stil – som också är kursi­ve­rad om texten i ytt­ran­det är kursi­ve­rad – anges text som upp­fat­tats som sär­skilt vik­tig för be­döm­ningen av den fråga som gran­skas.

Med rosa bakgrundsfärg anges text från lagar.
Med gul bakgrundsfärg anges text från andra dokument.
Med grå bakgrundsfärg anges okommenterad text från parter som alltså varken be­kräf­tas eller de­men­te­ras av gran­skaren.
Med grön fetstil anges hän­vis­ningar till doku­ment.

Inom gröna rutor anges kom­men­ta­rer.
Hakparentes markerar vissa rättelser av skrivfel samt anmärkningar om ändrad laghänvisning.
Länkar till dokument har lagts till.

Läs vidare under följande rubriker (klicka):

Yttrande över särskild granskning

Förening: Stockholms Koope­ra­tiva Bostadsförening, Kooperativ Hyresrättsförening, org nr 702001‑1735, nedan SKB.

Granskare: Advokat Sören Birke­land, Advo­kat­fir­man Carler KB, Box 7557, 103 93 Stock­holm. Tele­fon 08‑522 532 00. E‑mail: soren.birkeland@carler.se

Bolagsverkets beslut att förordna granskare  

Genom beslut den 6 juli 2017 har Bolagsverket förordnat under­tecknad att såsom granskare enligt 8 kap 7 § lagen om eko­no­miska före­ningar utföra särskild granskning i Stockholms Koope­ra­tiva Bostads­förening, koope­ra­tiva hyres­rättsförening, org nr 702001‑1735 (SKB).

Granskningstema  

Gransk­ningens omfatt­ning – gransk­nings­temat – anges av motion 2017:1, som bi­fölls av stäm­man med 14 rös­ter mot 67, medan 10 avstod.

Enligt Bolagsverkets beslut är gransknings­temat följande: ”Granskning av styrel­sens hante­ring av motioner till den ordinarie före­nings­stäm­man år 2016 innefattande styrel­sens besluts­fattande och underlagen för styrel­sens beslut med bedömning i vilken mån detta står i över­ensstämmelse med gällande lagstiftning och SKB´s stadgar. Vidare att föreslå åtgärder som kan behöva vidtas med anledningen av gransk­ningen.”

Vissa uppgifter som ingår i granskningen har inte utförts.

Gransk­ningstemat är omfattande. Gransk­ningen har begränsats till väsentliga omständigheter enligt nedan med hänsyn till kostnad för granskningen.

Gransk­ningens utförande  

Här redo­visas vissa doku­ment samt kon­tak­ter som före­kommit.

Inför gransk­ningen har jag tagit del av huvudsakligen följande handlingar:

1. Häfte med benäm­ningen ”Motioner 2016”.

2. Häfte med benäm­ningen ”Frågor om styrel­sens förvalt­ning av SKB” med 37 motioner till den ordinarie före­nings­stäm­man 2016‑05‑26.

3. Protokoll jämte dagord­ning avseende den ordinarie före­nings­stäm­man 2016‑05‑26.

4. Protokoll jämte dagord­ning avseende den extra före­nings­stäm­man 2016‑06‑20.

5. Stadgar för SKB.

6. Sammanställd info om nya motions­hante­ringen, daterad 2017‑11‑10, från SKB.

7. Av Lars Lingvall upprättat pm daterat 2017‑11‑30 med benäm­ningen ”SKB-styrel­sens hante­ring av motioner 2016”.

Jag har vidare haft sammanträden med SKB´s med­lemmar Lars Lingvall, Anders Syrén och Rolf Arbin 2017‑11‑13 och med VD Eva Nordström och Aud Sjökvist, SKB, 2017‑11‑16. Därutöver har jag haft telefon­samtal och korrespondens per e‑mail med Lars Lingvall och Eva Nordström under gransk­ningsuppdragets utförande.

Motioner till 2016 års ordinarie före­nings­stämma  

Här beskrivs hur motio­nerna be­hand­lades på stäm­morna 2016.

Inför SKB´s ordinarie före­nings­stämma 2016‑05‑26 inkom 57 motioner från SKB´s med­lemmar. Av dessa 57 motioner bedömde SKB´s styrelse att 37 motioner avsåg frågor som faller inom styrel­sens förvalt­ning av SKB´s ange­lägen­heter. Styrel­sen undantog därför dessa motioner från behand­ling på den ordinarie före­nings­stäm­man år 2016. Vid SKB´sextra före­nings­stämma 2016‑06‑20 behand­lades de 37 motioner som styrel­sen undantog vid den ordi­narie före­nings­stäm­man 2016‑05‑26. Dessa 37 motioner samlades i ett häfte benämnt ”Frågor om styrel­sens förvalt­ning av SKB”. I nämnda häfte finns ett inledande avsnitt av SKB´s styrelse med rubriken ”Ny hante­ring av motioner”.

Här refe­re­ras vad sty­rel­sen har angett (grå­mar­ke­rat). Gran­ska­ren varken in­stäm­mer eller in­vän­der.

I detta avsnitt förklarar styrel­sen att SKB har ett mycket stort antal med­lemmar. Vidare anges ”Engagerade med­lemmar är en förut­sätt­ning för vår verksamhet. Samtidigt är det inte möjligt att alla med­lemmar ska delat i den dagliga skötseln av SKB´s verksamhet. Därför har lagstiftaren fördelat uppgifterna i en eko­no­misk före­ning.” Därefter beskrivs vad som är ett ärende i lagens me­ning, d v s en för SKB relevant fråga, som kan bli föremål för före­nings­stäm­mans beslut. Sedan anges följande:

”Mot bakgrund av ansvars­fördel­ningen enligt lagstift­ningen och stadgarna, är frågor som faller inom styrel­sens område och ansvar inte stäm­man behörig att fatta beslut om. Under de senaste åren har många med­lemmar uttryckt önskemål at det stora antalet motioner måste hanteras på ett annat sätt. Majoriteten av motionerna har också handlat om frågor som är styrel­sens uppgift att sköta. De inkomna ärendena till före­nings­stäm­man har även hanterats som motioner vilket inte är korrekt. Styrel­sen har beslutat att från och med ordinarie före­nings­stämma 2016, hantera motioner och frågor som rör styrel­sens förvalt­ning av SKB´s ange­lägen­heter åtskilda från varandra. Motionerna kommer att behand­las på sedvanligt sätt på före­nings­stäm­man. Styrel­sens för­valt­nings­frågor kommer at diskuteras separat efter att stäm­man avslutats, det är ingen fråga för före­nings­stäm­man att besluta om. I år (2016) har SKB 20 inkomna motioner (Motions­häfte) samt 37 frågor om SKB´s orga­nisa­tion och styrel­sens förvalt­ning av SKB´s ange­lägen­heter (se häfte ”Frågor om styrel­sens förvalt­ning av SKB”). Det kommer att ges möjlighet att diskutera de 37 frågorna som rör styrel­sens förvalt­ning av SKB vid ordinarie med­lemsmöten, motions­möten och efter avslutad före­nings­stämma.”

Här beskrivs hur motio­nerna be­hand­lades på extra­stäm­man.

På den extra före­nings­stäm­man 2016‑06‑20 behand­lades de 37 motionerna tillsammans i ett block. På stäm­man beslutades enligt § 12 i stämmo­protokollet att motionerna 1‑37 i häftet ”Frågor om styrel­sens förvalt­ning av SKB” är för­valt­nings­frågor och att dessa överlämnas till SKB´s styrelse och VD för handlägg­ning enligt styrel­sens redovisade svar på respektive ärende.

Här refereras (grå­mar­ke­rat) vad Lars Ling­vall, som skrivit motio­nen om sär­skild gransk­ning, har angett i ett pm. Gran­ska­ren varken in­stäm­mer eller in­vän­der.

SKB´s med­lem Lars Lingvall, en av initiativ­tagarna till begäran om den förevarande särskilda gransk­ningen, har i en pm 2017‑11‑30 med benäm­ningen ”SKB-styrel­sens hante­ring av motioner 2016” ingå­ende redo­gjort för med­lems rätt att få ett ärende behand­lat på en före­nings­stämma i en eko­no­misk före­ning med utgångspunkt i 7 kap 14 § lagen (1987:667) om eko­no­miska före­ningar (EFL) [numera 6 kap. 15 §] och dess förarbeten m m.

Lars Lingvall konstaterar i sin pm att ett antal frågor tillhör före­nings­stäm­mans exklusiva kompetens att fatta beslut om enligt lag men även att stäm­man kan besluta i för­valt­nings­frågor genom direktiv till styrel­sen. Lars Lingvall framhåller att skriva motioner är det naturliga sättet att som med­lem i en eko­no­misk före­ning engagera sig i och påverka SKBs verksamhet.

Mot bakgrund av sin utred­ning av rättsläget gällande motioner i en eko­no­misk före­ning anser Lars Lingvall att styrel­sen i SKB handlagt de aktuella 37 motionerna i strid med lag och stadgar genom att inte framlägga dem på den ordinarie före­nings­stäm­man 2016‑05‑26 för beslut av stäm­man.

Stockholms Koope­ra­tiva Bostadsföre­ning, koope­ra­tiva hyresrättsföre­ning (SKB); ändamål och orga­nisa­tion  

Här citeras och refe­re­ras vad som står i SKB:s stadgar (grå­mar­ke­rat). Gran­ska­ren anger inte vad det inne­bär för den gran­skade frågan.

Stockholms Koope­ra­tiva Bostads­före­ning, koope­ra­tiva hyres­rättsföre­ning (SKB), har enligt § 2 i stadgarna till ändamål att främja med­lemmarnas intressen genom att

  1. förvärva äganderätt eller tomträtt till mark för bebyggelse och till bebyggda fastig­heter,
  2. bedriva byggnadsverksamhet för att i första hand upplåta bostads­lägen­heter med kooperativ hyresrätt för permanent­boende åt SKBs med­lemmar,
  3. förvalta mark och byggnad varöver SKB disponerar,
  4. i samband med uthyrande av bostads­lägenhet teckna kollektiv hemför­säkring för hyresgäst, samt
  5. bedriva sådan annan verksamhet som står i samband med vad under 1‑3 sägs.

Med­lemmars direkta inflytande på SKB´s verksamhet utövas på med­lems­möte och i kvartersråd. Med­lemsmöte har valfunktioner. I övrigt utgör med­lemsmöte och kvartersråd organ för samråd och information, § 15 i stadgarna. Kvartersråd förbereder och kallar till ordinarie med­lemsmötet för hyresmed­lemmar och styrel­sen förbereder och kallar till ordinarie med­lemsmötet för kömed­lemmar, § 16 i stadgarna.

Vid ordinarie med­lemsmöte skall enligt § 18 i stadgarna förekomma genomgång av motioner enligt § 26 i stadgarna. I § 26 i stadgarna anges att med­lem, som önskar får ärende upptaget till behand­ling vid ordinarie före­nings­stämma, har att göra framställ­ning därom (motion) till styrel­sen senast före utgången av januari månad. Motion skall behand­las av före­nings­stäm­man efter yttrande av styrel­sen.

Enligt § 14 är SKB´s organ:

med­lemsmötena,
kvartersråden,
före­nings­stäm­man, vars befogenhet helt utövas av därtill valda full­mäk­tige
styrel­sen
revisorerna
hyresutskott samt
valbered­ningen

I § 23 i stadgarna anges de ärenden som skall förekomma i dagord­ningen för före­nings­stäm­man . Enligt punkt 22 i nämnda paragraf skall behand­ling av motioner förekomma.

Vid före­nings­stäm­man har full­mäk­tige, styrel­sens ledamöter och revi­so­rerna rätt att närvara. Motionärer som inte är full­mäk­tige har rätt att närvara vid behand­lingen av sina motioner och har då rätt att yttra sig, § 24 i stadgarna.

Bestämmelser i stadgar och lag om motioner på före­nings­stämma  

Enligt SKB´s stadgar § 23 stycket 2 p. 22 skall på ordinarie före­nings­stämma förekomma ärende avseende behand­ling av motioner.

Det rosa­mar­ke­ra­de åter­ger lag­texten.

I 7 kap 14 § lagen (1987:667) om eko­no­miska före­ningar, nedan EFL [numera 6 kap. 15 §], har en med­lem rätt att få[r] ett ärende behand­lat vid en före­nings­stämma om han eller hon skriftligen begär det hos styrel­sen i sådan tid att ärendet kan tas upp i kallelsen till stäm­man eller, om stadgarna inne­håller bestäm­melser om saken, om han eller hon begär det på det sätt och inom den tid som har bestämts i stadgarna.

Det gul­mar­ke­rade är ett citat från boken (se LIBRIS). Kursi­ve­ring­en är gran­ska­rens.

Med­lemmarnas rätt att få[r] ett ärende behand­lat vid en före­nings­stämma utgör ett led i före­ningens minoritets­skydd och kompletterar styrel­sens generella rätt att ta upp ärenden på stämma. Hänvis­ning lämnas till Lagen om eko­no­misk före­ningar, en kommentar, Anders Mallmén m fl, fjärde upplagan, sid 248.

Det gul­mar­ke­ra­de är ett citat från boken (se LIBRIS). Kursi­ve­ring­arna är gran­ska­rens.

Med ”ärende” förstås något för före­ningen relevant spörsmål, som kan bli föremål för stäm­mans beslut. En begäran om en upplys­ning är inte ett ärende. Detsamma gäller en med­lems begäran att göra ett allmänt uttal­ande vid stäm­man. Ärendet ifråga måste också omfattas av stäm­mans kompetens. Hänvis­ning lämnas till Lagen om eko­no­misk före­ningar, en kommentar, Anders Mallmén m fl, fjärde upplagan, sid 248

Det gul­mar­ke­ra­de är ett referat från boken med endast smärre språkliga ändringar.

Ett ”ärende” som begärts av med­lem måste normalt tas upp till sakbehand­ling på stäm­man. Om stäm­man beslutar att skjuta upp behand­lingen av ärendet till en fortsatta stämma torde med­lemmen få acceptera det. Stäm­man torde inte kunna vägra att ta upp ärendet till behand­ling annat än om ett bifall till med­lemmens yrkande skulle stå i uppenbar strid med EFL eller stadgarna, se NJA 1960 s. 698.

Bestämmelsen i 7 kap 14 § EFL [numera 6 kap. 15 §] avser både ordinarie och extra före­nings­stämma.

Motsvarande bestämmelser finns i Aktie­bolags­lagen.

Det gul­mar­ke­ra­de är hämtat från boken (se LIBRIS), andra me­ningen med viss språk­lig modi­fie­ring.

Enligt 7 kap 16 § Aktie­bolags­lagen har aktie­ägare rätt att ta initiativ till ett stämmo­ärende. Med ett ärende förstås något för bolaget relevant spörsmål som kan bli föremål för beslut på stäm­man. Det begärda ärendet måste ligga inom ramen för stäm­mans kompetens. Hänvis­ning lämnas till Aktie­bo[lags]­lagen, En kommentar, Andersson, Johansson och Skog, del 1, sid 7:39.

Före­nings­stäm­mans och styrel­sens kompetens­områden  

Det rosa­mar­ke­ra­de åter­ger lag­texten. Det gul­mar­ke­ra­de är utvald text från boken (se LIBRIS) med smärre språk­liga änd­ringar. Kursi­ve­ring­en är gran­ska­rens.

Enligt 6 kap 6 § 1 st EFL [numera 7 kap. 4 §] svarar styrel­sen för före­ningens orga­nisa­tion och förvalt­ning av före­ningens ange­lägen­heter. Bestämmelsen är tvingande. Med­lemmarna kan inte besluta att styrel­sen inte ska ha den behörighet och det ansvar som lagen ger den. Inte heller kan styrel­sen   frånhända sig det yttersta ansvaret för de funktioner som lagen ålägger den.   Bestäm­melsen har en allmänt hållen avfatt­ning. Lagens förarbeten ger här inte mycket led­ning om dess närmare innebörd. I förarbeten till den likalydande bestämmelsen i Aktie­bolags­lagen uttalas bl. a. följande. Styrel­sen skall se till att orga­nisa­tionen är ändamålsenlig, d v s att orga­nisa­tionen rymmer rutiner och funktioner som verkar kvalitets­säkrande.   Styrel­sen förut­sätts också att vara ett forum för planering och bedöm­ning av bolagets utveck­ling.   Det sagda får antas gälla även för styrel­sen i en eko­no­misk före­ning. Hänvis­ning lämnas till Lagen om eko­no­misk före­ningar, en kommentar, Anders Mallmén m fl, fjärde upplagan, sid 186.

Det gul­mar­ke­ra­de är text från s. 186–187 i boken (se LIBRIS) med vissa smärre ute­slut­ningar och språk­liga änd­ringar. Kursi­ve­ring­arna är gran­ska­rens.

Enligt paragrafens första stycke ansvarar styrel­sen också för förvalt­ningen av före­ningens ange­lägen­heter. Begreppet ”förvalt­ningen av före­ningens ange­lägen­heter” är mycket vittgå­ende. Lagens funktions­uppdel­ning mellan före­nings­stäm­man och för­valt­nings­organen inne­bär att före­nings­stäm­man i princip har ensam beslutande­rätt i vissa frågor. Det gäller t. ex. val av styrelse och revisorer, beslut om fast­ställande av resultat- och balansräk­ningar, beslut om vinstutdel­ning, beslut om ansvars­frihet, beslut om skadestånds­talan mot sty­relse­ledamöter m. fl. samt beslut om stadge­ändringar, fusion och likvidation. Allt som enligt lagen faller utanför före­nings­stäm­mans exklusiva kompetens utgör förvalt­ning.   Styrel­sen ansvarar för all förvalt­ning. Om en Vd har utsetts, svarar dock denne för den del av förvalt­ningen som utgör ”löpande förvalt­ning”. Hänvis­ning lämnas till Lagen om eko­no­misk före­ningar, en kommentar, Anders Mallmén m fl, fjärde upplagan, sid 187.

Det gul­mar­ke­ra­de är ett citat från s. 188 i boken (se LIBRIS).

Före­nings­stäm­man är före­ningens högsta be­slut­ande organ. Styrel­sen och andra före­nings­organ är skyldiga att följa stäm­mans beslut.

Det gul­mar­ke­ra­de är ett citat från boken. ”Likaså kan stäm­man före­skriva att sty­rel­sen får vidta vissa an­giv­na åt­gär­der endast med stäm­mans god­känn­ande” har ute­läm­nats. Kursi­ve­ring­arna är gran­ska­rens.

En före­nings­stämma kan utfärda anvis­ningar om före­ningens orga­nisa­tion. Stäm­man kan också anta riktlinjer för förvalt­ningen av före­ningens ange­lägen­heter.   Stämmo­direktiv förut­sätts dock vara undan­tag. Det får inte går så långt att styrel­sen förlorar sin ställ­ning som ansvarigt för­valt­nings­organ. Hänvis­ning lämnas till Lagen om eko­no­misk före­ningar, en kommentar, Anders Mallmén m fl, fjärde upplagan, sid 189.

Det rosa­mar­ke­ra­de återger lagtexten. Det gul­mar­ke­ra­de är citat från boken (se LIBRIS) med smärre språk­liga änd­ringar. Det övriga är refe­rat. Kursi­ve­ring­arna är gran­ska­rens.

Enligt 7 kap 1 § EFL [numera 6 kap. 1 §] utövar före­ningsmed­lemmar sin rätt att besluta i före­ningens ange­lägen­heter vid före­nings­stämma. stäm­man har en exklusiv kompetens i en rad frågor som regleras i lag. Beslut av dessa slag kan inte delegeras till annat före­ningsorgan. Därutöver torde i fråga om eko­no­miska före­ningar finnas en s k exklusiv före­nings­stämmo­kompetens även i vissa andra i lagen ej angivna frågor med särskilt ingripande verk­ningar för med­lem­marna. Även i frågor som inte faller under stäm­mans exklusiva kompetens, främst för­valt­nings­frågor, har stäm­man möjlighet att ge direktiv till styrel­sen, se t ex NJA 1960 s. 698. Detta anses dock inte få ske i sådan omfatt­ning att styrel­sen fråntas sin funktion som för­valt­nings­organ.   Stäm­man kan inte heller agera som för­valt­nings­organ för före­ningen.   Hänvis­ning lämnas till Lagen om eko­no­misk före­ningar, en kommentar, Anders Mallmén m fl, fjärde upplagan, sid 228.

Det gul­mar­ke­ra­de är hämtat från boken (se LIBRIS), första me­ningen med viss språk­lig modi­fie­ring.

Inom aktiebolagsrätten gäller som förutsätt­ning för att en bolags­stämma ska ta upp aktie­ägares begäran att ärendet faller inom bolags­stäm­mans kompetens. Endast i de fall den fråga som aktie­ägarens begäran gäller står i uppenbar strid mot lag eller bestämmelse i bolags­ord­ningen kan stäm­man vägra att efterkomma begäran. Hänvis­ning lämnas till Aktiebolags­rätt, fördjup­ning och komparativ belys­ning, upplaga 1:2, sid 211. Vidare hänvisas till prop. 1997 / 98:99 s. 238 f. och NJA 1960 s.698.

Det rosa­mar­ke­ra­de återger lagtexten. Det gul­mar­ke­ra­de är hämtat från boken (se LIBRIS), med vissa språk­liga modi­fie­ringar.

I 7 kap 1 § Aktie­bolags­lagen föreskrivs att aktie­ägarnas rätt att besluta i bolagets ange­lägen­heter utövas vid bolags­stämma. Bolags­stäm­man är bolagets högsta beslutande organ. Bolags­stäm­man skall besluta om att tillsätta och avsätta styrelse och revisorer, fast­ställande av resultat- och balansräk­ningar, omdisposition av vinst eller förlust, ändring av bolagsord­ning och upplös­ning av bolaget. Förvalt­ningen av bolagets ange­lägen­heter tillhör inte bolags­stäm­mans primära kompetens­område utan bolagsled­ningens. Bolags­stäm­man kan ge bolagsled­ningen direktiv i för­valt­nings­frågor. Bolagsled­ningen ska rätta sig efter sådana direktiv om de inte strider mot Aktie­bolags­lagen eller annan lag, är brottsliga eller strider mot goda seder. Bolags­stäm­man har kompetens att besluta i alla frågor som rör bolaget, obero­ende av detaljnivå. Bolags­stäm­man får dock inte ge styrel­sen direktiv i sådan omfatt­ning att styrel­sen förlorar sin ställ­ning som ansvarig handhavare av förvalt­ningen. En annan sak är att det i ett enskilt fall givetvis kan vara mindre lämpligt att på bolags­stämma behand­la och besluta i rent operativa frågor. Hänvis­ning lämnas till Aktie­bo[lags]­lagen, En kommentar, Anders­son, Johansson och Skog, del 1, sid 7:4.

Det gul­mar­ke­ra­de är citat från boken (se LIBRIS) och det övriga refe­rat – se text­jäm­fö­relse. Kursi­ve­ring­arna är gran­ska­rens.

Bolags­stäm­mans viktigaste uppgift kan sägas vara att tillförsäkra aktie­ägarnas möjlighet att ta tillvara sina intressen i bolaget genom att utöva sin rösträtt. Bolags­stäm­man kan som högsta beslutande organ fatta beslut i strängt taget alla frågor, alltså även i sådana enstaka för­valt­nings­frågor där Aktie­bolags­lagen inte ger stäm­man någon uttrycklig kompetens. Stäm­man kan exempelvis rikta ett direktiv till styrel­sen. Beslutsfattandet på stäm­man kan inte drivas så långt att den sedvanliga funktionsfördel­ningen mellan bolagsorganen som Aktie­bolags­lagen anvisar helt luckras upp. Bolags­stäm­man kan inte permanent ta på sig styrel­sens uppgifter. Stäm­man saknar för övrigt möjligheter att företräda bolaget. Gränsområdet mellan stäm­man och övriga organ är proble­matisk och olika ståndpunkter kan intas. Hänvis­ning lämnas till Aktie­bolagets Grund­problem, Bergström och Samuelsson, femte upplagan, 2015, sid 74‑75.

Förbud för styrel­sen att följa en anvis­ning av före­nings­stäm­man som strider mot lag och stadgar eller är före­ningsskadligt  

Det rosa­mar­ke­ra­de åter­ger lag­texten, något redi­ge­rat.

Om före­nings­stäm­man beslutar om direktiv eller anvis­ningar för styrel­sen i viss fråga gäller enligt 6 kap 13 § EFL [numera 7 kap. 42 § andra stycket] att en ställ­före­trädare för SKB inte får följa en anvis­ning av före­nings­stäm­man, om anvis­ningen strider mot lag om eko­no­misk före­ningar, tillämplig lag om årsredo­vis­ning eller stadgarna. Styrel­sen får inte verkställa ett före­ningsskadligt beslut. Om sådant beslut verkställs kan styrel­sen bli skade­stånds­skyldig. Därutöver föreligger i princip skyldighet för styrel­sen att följa direktiv eller anvis­ning beslutad av före­nings­stäm­man.

Före­ningspraxis gällande motioner  

När det gäller före­ningspraxis avseende motioner finns en del redovisat i före­nings­litteratur.

Det gul­mar­ke­ra­de är citat från boken (se LIBRIS) med en mindre språk­lig änd­ring. Meningen på slutet ”Finns ett kansli kan även detta hjälpa till.” har ute­läm­nats.

I t. ex. boken Styrelse, stämma och stadgar, H Nelson-Bülow och S‑Å Lennung, år 2005, sid 49 kan föl­jande note­ras. Motio­ner kräver be­hand­ling, ytt­randen och besluts­förslag av styrel­sen, vilket innebär en hel del arbete och admi­nistra­tion samt där­efter behand­ling och beslut av före­nings­stäm­man. Motions­möj­lig­heten bör därför nyttjas med viss spar­sam­het. Enklare frågor och för­slag av ad­mi­nistra­tiv natur kan och bör med­lem­marna ställa och fram­föra direkt till ord­för­anden eller någon annan lämp­lig sty­relse­leda­mot under löpande arbets­år.

Min bedöm­ning av hante­ringen av motionerna vid den ordinarie före­nings­stäm­man 2016‑05‑26 och den extra före­nings­stäm­man 2016‑06‑20 m m  

Mot bakgrund av min redogörelse i mitt gransk­ningsyttrande för rättsläget rörande motioner får jag anföra följande om hante­ringen av motionerna till års­stäm­man 2016. Jag anser att majo­rite­ten av de 37 motionerna i häftet ”Frågor om styrel­sens förvalt­ning av SKB” rätteligen skulle ha[r] redo­visats på den ordinarie före­nings­stäm­man år 2016 och varit föremål för stäm­mans beslut. Några av de aktuella motionerna uppfattar jag som frågor till styrel­sen. Några andra motioner avser ärenden gällande politisk påverkan och är främmande för SKBs ända­mål. Motioner avseende frågor till styrel­sen och motioner som är främmande för före­ningens ändamål är inte ärenden som kan behand­las på före­nings­stäm­man.

De 37 motionerna i häftet ”Frågor om styrel­sens förvalt­ning av SKB” behand­lades senare på den extra före­nings­stäm­man 2016‑06‑20, som samman­kalla­des på begäran av ett antal full­mäk­tigeledamöter. Motionerna behand­lades tillsammans i ett block. Styrel­sens förslag till beslut innebar att ärendena 1‑37 i häftet ”Frågor om styrel­sens förvalt­ning av SKB” är för­valt­nings­frågor och ska över­lämnas till SKB´s styrelse och VD för hand­lägg­ning enligt styrel­sens redovisade svar på respek­tive ärende. Före­nings­stäm­man beslutade enligt styrel­sens förslag.

Jag konstaterar i mitt yttrande att enligt redovisat rättsläge för motioner (ärenden som begärs av med­lemmar) kan stäm­man besluta om direktiv till styrel­sen i s k för­valt­nings­frågor. Motionerna på den extra stäm­man behand­lades tillsammans i ett block. Styrel­sen yttrade sig över var och en av motionerna med kommentaren ”Styrel­sen anser därmed frågan besva­rad”. Enligt min uppfatt­ning av före­nings­praxis kan flera motioner i samma ärende eller samma sakfråga behand­las tillsammans i ett block eller en grupp. I förevarande fall avser motionerna olika ärenden eller sak­frågor men har det gemensamt att de får uppfattas som anvis­ningar eller direktiv till SKB´s styrelse.

Eftersom stäm­man kan besluta om anvis­ningar eller direktiv till styrel­sen och med beaktande att motionerna rörde olika ärenden eller sakfrågor anser jag att motionerna lämpligen borde ha behand­lats var för sig. Omröst­ning av enskild motion vid grupp­hante­ring av motioner förutsätter att någon stämmo­deltagare framlägger yrkande härom. Av protokollet från den extra före­nings­stäm­man 2016‑06‑20 kan dock inte utläsas att någon stämmo­deltagare yrkade att någon av de 37 motionerna ska behand­las enskilt. Ur den aspekten får motions­hante­ringen på den extra stäm­man ändå anses korrekt.

Jag har upplysts av SKB´s VD Eva Nordström att styrel­sen redan på den ordinarie före­nings­stäm­man år 2017 framlagt inkomna motioner som avser direktiv till styrel­sen, s k för­valt­nings­frågor, och att styrel­sen även fortsätt­ningsvis avser att framlägga sådana motioner på stäm­man.

Sammanfatt­ning  

SKB´s ändamål framgår i § 2 av SKBs stadgar och redovisas ovan. Det är grund­bestäm­melsen för SKB´s verksamhet och de ärenden som kan behand­las på en före­nings­stämma. Enligt 7 kap 14 § EFL har en med­lem rätt att få[r] ett ärende behand­lat vid en före­nings­stämma. Med ”ärende” förstås något för före­ningen relevant spörsmål, som kan bli föremål för stäm­mans beslut. Frågor och begäran om upplys­ning är inte ärenden i lagens me­ning.

Före­nings­stäm­man har en exklusiv kompetens i en rad frågor som regleras i lag. Därutöver torde i fråga om eko­no­miska före­ningar finnas en s k exklusiv före­nings­stämmo­kompetens även i vissa andra i lagen ej angivna frågor med särskilt ingripande verk­ningar för med­lem­marna. Även i frågor som inte faller under stäm­mans exklusiva kompetens, främst ärenden som berör styrel­sens förvalt­ning av före­ningens ange­lägen­heter, har stäm­man möjlighet att ge direktiv till styrel­sen, se t ex NJA 1960 s. 698. Detta anses dock inte få ske i sådan omfatt­ning att styrel­sen fråntas sin funktion som för­valt­nings­organ. Denna förhåll­nings­regel är inte sanktionerad i lag. Men sistnämnda regel bör alltid övervägas av med­lem vid upprättande av en motion.

Stäm­man får inte besluta i ärende som är i strid med lag eller stadgarna. Styrel­sen får inte heller verk­ställa stämmo­beslut som är i strid med lag eller stadgar eller på annat sätt skad­liga för före­ningen.

Som alternativ till behand­ling av motioner på ordinarie före­nings­stämma kan särskild före­nings­stämma hållas för beslut gällande inkomna motioner. Vid stor omfatt­ning av motioner kan styrel­sen ta kontakt med motionärer för samtal om en motion i syfte att finna en lös­ning på det ärende som avses i motionen.

De 37 motionerna i häftet ”Frågor om styrel­sens för­valt­ning av SKB” borde med undan­tag för några av motio­nerna ha be­hand­lats på den ordi­narie före­nings­stäm­man år 2016. De har dock senare be­hand­lats på den extra före­nings­stäm­man 2016‑06‑20.

Avslut­ningsvis får jag fram­hålla att de enda ärenden från med­lem som inte ska tas upp till sak­behand­ling på en före­nings­stämma är ären­den som inte upp­fyl­ler lagens krav på defi­ni­tio­nen av ett ärende (7 kap 14 § EFL).

Härmed är mitt gransk­nings­uppdrag slutfört.

Stockholm 2018‑03‑07

Sören Birkeland